onsdag 26 december 2012

Vecka 41

När jag blev gravid trodde jag nog att jag skulle föda innan jag hade bf, eftersom min mamma fött fyra barn ca sex veckor för tidigt. Så blev det inte. Jag har haft en bra graviditet, utan diverse krämpor, och det känns lite sorgligt att denna mysiga graviditet går mot sitt slut, samtidigt som jag med ord inte kan beskriva hur mycket jag längtar efter vår bebis och vårt nya liv!

Kroppen: Har känt av tryck nedåt i magen, men i övrigt har jag känt mig som vanligt.
Vikt: + 9 kg.
 
Sömn: Som vanligt den sista tiden har jag sovit som en kratta pga ömhet i magen, svag värk i svanken och det eviga nattkissandet.
 
Bebis: Har varit lite slö igen de senaste dagarna och vi var därför inne på kontroll igen häromdagen, men allt såg som tur var bra ut. Har därefter känt av honom mindre än vad jag brukar, men det är ju mindre plats för honom så det är väl antagligen därför jag känner honom mindre.



 
Vecka 41
Efter vecka 40 växer barnet fortfarande, fast inte lika snabbt som tidigare. Vikten är oftast mellan 2900 och 4700 gram och längden mellan 48 och 56 centimeter, men kan variera mer.
 
Nu är det inte långt kvar men det är vanligt att man helt tappar tron på att graviditeten kommer att ta slut. Man kan uppleva det som att barnet faktiskt inte tänker komma ut. Då kan det vara bra att veta att nästan alla barn kommer ut innan de har blivit överburna, det vill säga före vecka 43. De allra flesta förlossningar kommer igång av sig själv, innan det blir aktuellt med igångsättning.
 
Det är lite olika mellan olika sjukhus när förlossningen sätts igång, men det vanligaste är runt slutet på vecka 42 eller början på vecka 43. Om man väntar längre finns det risk att barnet inte mår bra. Det kan till exempel handla om att moderkakan inte längre fungerar som den ska, eftersom den blir mindre välfungerande ju längre tiden går.
 
 
Text och bild lånad från 1177.
 

3 kommentarer:

  1. Häftigt att det blir närsomhelst nu :))
    En tjej min kompis känner fick barn igår! I v 35. Hon fick ont i magen och sökte på akuten och fick då reda på att hon var gravid!!! Så det blev akut snitt! Helt otroligt!!! Alla är väldigt chockade! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, det är så nära nu :)
      Oj, hade det inte syns att hon var gravid då?
      Hoppas du hade en rolig kväll igår!
      Kram

      Radera
  2. Nej! Hon var lite rund sen innan och mått dåligt för att hon ökat i vikt. Vart trött det sista det är allt.

    SvaraRadera