onsdag 19 december 2012

Vecka 40

Vecka 40 är här, VECKA FYRTIO - vart tog tiden vägen?! Först var det vecka 13 jag längtade efter, eftersom risken för missfall minskar då. Sedan var det vecka 20 jag gick och väntade på då det var en milstolpe att ha gått halva graviditeten. Samma vecka berättade jag på jobbet att jag skulle ha barn. De nästkommande tio veckorna var sega som klister, och när vecka 30 väl kom flög tiden bara fram och nu är som sagt vecka 40 här - vart tog tiden vägen? Detta året har gått så himla fort, samtidigt som det i början gick jättelångsamt och början på året var inget roligt alls..
 
Vecka 20.
 
Jag tyckte att magen var stor.. Haha, jag skulle bara veta ;)
 
Kroppen: Jag känner stundtals av lite mer mensvärkssmärta, men inget som inte går att stå ut med. De senaste mornarna har jag haft som magknip i nedre delen av magen. Men sammandragningar har jag inte känt av på flera dagar faktiskt.
Vikt: + 8 kg.
 
Mat: Får väl erkänna att jag är hela tiden är sjukt sötsugen, så det blir en hel del lussebullar och godis som slinker ner... 

Sömn: Jag sover rätt dåligt då magen är öm och jag måste upp och kissa flera gånger per natt. I natt sov jag riktigt dåligt då det spännde i huden på magen och det kändes som den skulle sprängas när som.

Bebis: Kanske är det bebisen som "sjunkit ner i magen" då det var runt navlen huden spännande och att jag var tvungen att akutspringa på toa trots att jag inte druckit nåt? Ska till barnmorskan imorgon, så då lär jag få svar på det.

På kvällarna är det små fötter (antar jag) som trycks upp i mina revben och pressar dem hårt uppåt. Det är obehaligt och gör rätt ont och jag kan absolut inte sitta upp när detta händer. Då måste jag ligga eller stå. Tur det inte är så lång tid kvar nu, för då kommer jag tillslut ha en revbensfraktur.

Vecka 40.
 
 
Vecka 40
Nu har de beräknade 40 graviditetsveckorna gått. Men för många kan det ännu dröja några dagar innan förlossningen sätter igång.
 
Många kvinnor känner sig uppgivna och trötta på graviditeten när den är fullgången. Man vill bara att barnet ska komma ut. En del funderar över om det är möjligt att sätta igång förlossningen själv genom att springa i trappor eller äta speciell mat. Men förlossningen kan inte tvingas igång, och det är bäst att barnet får komma när det är klart. Det kan vara bra att prata med sin barnmorska om hur man kan må bättre i slutet av graviditeten. Förlossningen sätts bara igång på sjukhuset om det finns mycket starka skäl för det. Det kan vara att 42 veckor har gått, eller till exempel att man har högt blodtryck eller att barnet växer dåligt.
 
I genomsnitt väger ett barn i den här veckan ungefär 3600 gram och är cirka 51 centimeter långt, men vikten och längden kan variera mycket. Vikten ligger oftast mellan 2800 och 4500 gram och längden mellan 47 och 55 centimeter.
 
Moderkakan är stor som en vanlig omelett och väger runt ett halvt kilo. Den kommer att fortsätta ge fostret näring ännu en tid.

 
Text och bild lånad från 1177.


Nu längtar vi efter dig där inne så otroligt mycket  ♥

7 kommentarer:

  1. Åh fin! Nu kommer bu eran skatt när som helst! Ni har något underbart framför er❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är så märkligt att vi snart har lilla skatten här ❤

      Radera
  2. Så himla fin du är!! Och som du vart hela tiden =) Kul att ha så många fina kort på dig och magen <3 nu kommer den närsom! Vad spännande!!!!! =)))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack sötnos!
      Ja, det har blivit en del kort de här veckorna. Det blir roligt att ha något och blicka tillbaka till sedan.
      Det är verkligen så himla himla spännande att lillman snart kommer!! För hans skulle får han dock gärna vänta till januari <3

      Radera
  3. Så fin med magen! Snart är han här! :)
    /mammajosephine.blogg.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar och jaa snart är han häär :)

      Radera
  4. Ja du får kniiipa ;) hehe patric är ju född 2 jan och det är nog han glad för istället för 31 dec!! Iaf när han var liten. Men men allt har sina för- och nackdelar. Dec-barn har ju längre till pension jämför med jan-barn ;)))

    SvaraRadera