onsdag 5 december 2012

Vecka 38

Även om jag är stor nu, och har svårt att hitta en bra sovställning på grund av magen bävar jag lite för att den snart inte kommer finnas kvar. Det är ju så mysigt att vara gravid! Jag längtar såklart efter vårt lilla underverk och är så himla nyfiken vem det är som gömmer sig där inne.
 
Kroppen: Har ett fåtal gånger kännt av molande mensvärk. I söndagskväll hade jag sammandragningar som kändes som mensvärk som gjorde ganska ont. Tänkte nästan att något var på gång och att jag inte skulle kunna somna, men jag somnade utan problem och när jag vaknade kände jag inte längre.
Vikt: +7,5 kg.
 
Bebis: Jag känner som sagt bebisen betydligt mindre än vad jag gjort tidigare. Blir lika glad så fort han ger sig till känna där inne. Till och med hickan har minskat och den var jag rätt irriterad på ett tag, men nu blir jag bara glad av att känna att han faktiskt är där inne. 
 
 


 Vecka 38
I den här veckan väger barnet runt 3200 gram, och är omkring 49 cm långt. De allra flesta barn ligger med huvudet nedåt nu. När barnets huvud har ställt in sig brukar det bli lite lättare för den blivande mamman att andas och äta igen eftersom det blir lite mer plats upptill i magen. Allt fler känner förvärkar.
Förlossningen är jobbig även för barnet. När livmodern drar ihop sig som mest går det under ett ögonblick inget blod med syre och näring in till barnet, som så att säga får "hålla andan" under några sekunder. Men barnet klarar detta väl, och har till exempel lagrat extra näring som det kan använda. Barnet har också lagt på sig fett under huden för att det inte ska bli kallt när det kommer ut i en betydligt svalare värld. Underhudsfettet fungerar också som energireserv den första tiden efter födseln.
Text och bild lånad från 1177.

2 kommentarer:

  1. Aw vad fin du är. Och vad mysigt att vi är ungefär lika långt gångna. När är det beräknat för dig? :)
    Själv har jag BF den 25e december. Längtar så otroligt mycket :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snäll du är :)
      Jag har lustigt nog också bf 25/12 :)

      Radera