fredag 7 december 2012

Nytt projekt

Micke och jag hade tänkt att vi skulle ta in spjälsängen från barnrummet till vårt sovrum när bebisen kommit. Men när vi väl monterat upp den i barnrummet var det på milimetern att vi inte fick ut den genom öppningen till rummet, och vi orkade inte montera ner den och sedan upp igen för att sedan göra om proceduren igen. Då slog det mig att vi kunde använda mormors gamla tvättkorg (som är 70x40 cm, så rätt stor för att vara en tvättkorg) som sovplats till bebisen i början. Har dock en känsla av att den inte kommer användas särskilt flitigt då lilleman mest troligt lär sova i vår säng.

Hur som helst så håller jag nu på att sy ett överdrag till korgens kanter. Jag har Mickes mammas gamla symaskin som jag först inte fick någon ordning på då jag inte visste hur jag skulle trä tråden vilket resulterade i att undertråden blev helt knasig.. Men så googlade jag Singer 422G som modellen heter och då visade det sig att det fanns en liten lucka på maskinen med instruktioner hur man trär både över och undertråd - perfekt! Så nu fungerar symaskinen som ett rinnande vatten.

Min lilla syhörna.

Tvättkorgen - som enligt min mormor, sångerskan Sonya Hedenbratt gärna hade velat ha i sin ägo.

Singer 422G.

20 kommentarer:

  1. Kul att följa din blogg;)Jag läser till barnmorska och har själv tre barn.
    Ni kan ju ha korgen mellan er i sängen om inget annat ;)

    Lycka till med allt:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du tycker det :) Haha, jaa, det hade sett ut det - speciellt eftersom sängen bara är 160.. Haha:)

      Radera
    2. Hihi,okej...men en god ide om er säng varit bredare;)))

      Radera
    3. Jo, det hade jag också önskat men sängen är relativt ny och det finns inte så mycket mer plats i sovrummet för en bredare säng då det är väldigt smalt. Men hoppas det ska gå bra ändå.

      Radera
  2. Ska barnet ligga i den korgen? :(

    SvaraRadera
  3. Varför skulle inte bebisen kunna sova i den? Den blir ju jättefin. Min storebror älskade sin korg. Du är så kreativ, är riktigt avundsjuk på din skaparhjärna!

    SvaraRadera
  4. Vi har Astrid i en korg och det är perfekt! Bara att bära med sig henne :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så tänkte jag med, att det skulle vara praktiskt att kunna flytta med sig korgen beroende på vart man är.
      Skönt att höra att det finns fler korganvändare ;)
      Kramar

      Radera
  5. Vad fint det kommer bli! Du bonar och pysslar verkligen nu =) Duktiga du! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir lite snett och vint, haha, men symaskinen ger mig inte bästa förutsättningarna då det är glapp i sladden så den funkar bara när den vill. Plus att det bara finns en hastigthet - och den är jävligt hög, vilket gör att det gärna blir sne sömm. Känns som det spelar mindre roll dock - det är tanken som räknas ;)
      DU om någon är pysslig och duktig på att fixa och dona <3
      KRAM

      Radera
  6. Moa sov Ken korgsäng när hon var mindre.. Mysigt! Men först av allt siv hon i ett babynest mellan oss i sängen. Har ni ett babynest? Skitbra tycker jag! De kostar en del, men man kan sy ett eget också...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, vi har inget babynest då jag är rädd att det skulle bli för trångt i vår säng som bara är 160, annars hade vi haft ett :)

      Radera
    2. Aha.. Ja, det kanske blir lite tight. :-) Blir mysigt med korg för den lille!!

      Radera
  7. Oj såg att det blev lite konstigt... "Ken" = i en. :-)

    SvaraRadera
  8. Kommer att bli jätte fint med korgen :)

    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas jag med, jag ska visa sen när den är klar.

      Radera
  9. Tror det kommer bli riktigt mysigt för er lille kille!

    Kul att träffa dig igen! :)

    Kram

    SvaraRadera