torsdag 20 december 2012

Besök hos bm

Magen och jag har varit hos barnmorskan idag. Kanske sista besöket, vilket hon trodde att det var.. Hoppas hon har fel, så det blir en liten januaribebis. Bebisen är inte fixerad, vilket jag nästan trodde eftersom det börjat trycka på mycket neråt och jag springer och kissar ofta. Om vattnet går nu är det viktigt att tala om när man ringer förlossningen att bebisen ligger högt och inte har fixerat sig, då navelsträngen annars kan sno sig runt huvud eller hals eller hur det nu var hon sa.

Fick tips om hur jag ska sätta TENS-plattorna när jag börjar få värkar. Sen tyckte hon att när det väl är dags och ringa förlossningen så ska Micke ringa då jag alltid låter så glad och opåverkad vilket kanske inte är så bra eftersom de på förlossningen alltid vill att man ska vara hemma så länge som möjligt.

 
Hjärtljud: 130 slag/ minut
SF-mått: 34 cm
Blodtryck: 110/80 mm/Hg

Fick en varm kram, ett lycka till och ett god jul och gott nytt år när jag gick från min barnmorska idag. Kändes lite tråkigt att vi kanske inte ses fören på efterkontrollen om två månader, samtidigt som det är oerhört spännande att Micke och jag snart påbörjar vårt nya liv, tillsammans med vår lilla pojk.

4 kommentarer:

  1. Jag kan säga att tens var hur bra som helst på mig! Satte plattorna på ryggen när jag började få värkar, kände INGENTING i ryggen under hela värkarbetet!!. Så de funkade verkligen bra tyckte jag :) kram

    SvaraRadera
  2. Har ont i ryggen idag så jag går omkring med TENSen hemma, och jag håller mig dig, den är verkligen bra!
    Hade du plattorna på magen något? Använde du två eller fyra plattor? Jag har fyra och undrar om man kanske kunde ha två på ryggen och två på magen sedan när värkarna väl sätter igång?
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag satte plattor typ i ljumskarna. Tror inte man skulle ha dom direkt på magen.. Jag använde alla fyra men när vi åkte in hann ja bara få på mig din två där bak i ryggslutet. Men det var suveränt! :)

      Radera
    2. Jag frågade min bm häromdagen och hon sa att man kan sätta dem där man har ont, även på magen. Det viktiga om man sätter dem på magen är att samma plattor (från samma sladd) MÅSTE sitta på samma sida av magen. Men jag håller med dig, det känns lite konstigt att sätta dem på magen, tror ändå inte jag vågar sätta plattorna på magen.
      Tack för tipset!!
      KRAM

      Radera