måndag 1 december 2014

Första advent

Äntligen är det jul, eller vi är iallafall på väg mot julen. Jag älskar julen och allt som hör till, främst gemenskapen och alla mysiga sammankomster som är kring jul. Jag älskar alla fina ljus som tänds och när det är snö ute och man är ute och promenerar när det är mörkt och man ser alla fina adventsljusstakar och alla glittrande ljus i träd och buskar. Tyvärr lyser snön med sin frånvaro här i Skåne. Annat var det förr när vi bodde i Örebro, då var det verkligen snö hela vintern, och den var vit och fin och inte alls slaskig.

Idag är det exakt 24 dagar kvar till julafton, som jag längtar och ser fram emot att få åka hem till Stenungsund och fira jul med min familj. Jag ska vara föräldraledig och kommer därför att vara ledig en hel vecka över jul, det är så lyxigt och skönt så jag vet inte vad.

I helgen har jag jobbat, som vanligt känns det som. Det har för en gångs skull varit en okej helg på jobbet, och då har jag ändå varit driftssjuksköterska och haft en cirkulatoriskt och respiratoriskt instabil patient. Undersköterskorna hade gjort julfint på jobbet i fredags så i varje fönster hängde en fin julstjärna. Jag tjuvstartade ju lite innan advent och julpyntade nu i veckan, och det var skönt att det redan var klart när jag kom hem från jobbet igår. När Micke hade hängt upp stjärnorna i fönstret sa Nils "Ser du färnan? Ser du färnan, mamma??" Haha, så sött :) Även förra året var han oerhört fascinerad av stjärnorna, se här. Han har ju verkligen utvecklat sitt språk sedan dess, för enligt det blogginlägget från förra året sa han "E dää" och pekade på stjärnan.

I år har vi en mässingsljusstake från House Doctor som adventsljusstake. Istället för att tända ett ljus för varje advent har jag tänkt att tända alla fyra bara för att ljusstaken gör sig som allra bäst då.

Idag är jag ledig, sedan jobbar jag fram till fredag. Det är en fullspäckad vecka jag har framför mig. Idag ska vi till banken och på föräldramöte. På onsdag är det RUL och på torsdag ska jag klippa mig. Jag är förkyld och kände mig nästan dödligt sjuk inatt så jag hoppas verkligen att förkylningen börjar släppa till imorgon då jag jobbar igen, jag har verkligen inte tid att vara sjuk. 

2 kommentarer:

  1. Vad fint!
    Går inte att kommentera din blogg på mobilen så får göra det nu vid datorn men det är inte ofta jag sitter där. Är det inte så för dig med har jag för mig? Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska se om jag kan lösa det. Irriterande att det inte funkar längre!

      För mig fungerar det bra att kommentera din blogg från mobilen.
      Kram

      Radera