lördag 13 december 2014

Vecka 21

Äntligen nu vecka, känns som tiden stått stilla flera veckor, men det nog pga av att jag blev tillbakaflyttad. Dessutom skönt med ny vecka då jag känner mig som ett hus. Det syns inte på bilderna hur gigantisk magen är.. Jag har de senaste två dagarna känt mig som en ballong, alltså på riktigt; som att magen är alldeles uppblåst med luft och jag känner mig sjukt otymplig och galet mätt. Jag känner mig som att jag är i vecka 43 typ, och som sagt, det syns inte på bilderna, men det är så det känns. Det känns som att bebisen har lagt sig på fel håll, men huvud inåt ryggen och fötterna utåt magen och som att han liksom ligger och gör sig så lång som möjligt om ni förstår hur jag menar.

På jobbet har jag fått andra arbetsuppgifter då jag får mycket sammandragningar som är väldigt smärtsamma och tar flera minuter att släppa. Numera har jag hand om polarna, dvs de dagkirurgiska patienterna och stundtals är det bättre att ha dem jämfört med att ha ett helt team då det är mindre att göra med polarna plus att de ofta klarar sig bättre själv. Men, på mornarna kan det vara jättemycket att göra även med polarna, ofta till och med mera än då man har ett team.. Det känns ändå bättre nu då jag har lite mindre fysiskt att göra och inte behöver stressa på samma sätt under hela arbetspasset. På tisdag ska jag till läkaren och prata om sammandragningarna och den smärta jag kan få i magen då jag arbetar (förutom sammandragningarna). Jag är livrädd för att bli sjukskriven, kan inte riktigt förklara varför men antar att det är för att jag inte vill känna mig "svag".

Kroppen: Jag har börjat få ont i höger ljumske och symfysen, särskilt då jag gått och stått mycket. Magen är i vägen då jag ska klä på och av Nils hans ytterkläder. Hur tusan ska detta gå då jag har halva graviditeten kvar..??!
Vikt: + 3 kg.

Bebis: På kvällarna känner jag bebisen mest, men jag kan nu även känna honom dagtid.



Här kan ni läsa om vecka 21 när jag var gravid med Nils. 

2 kommentarer:

  1. Jag förstår vad du menar med att bebisen ligger på tvären. Jobbigt att du redan känner att magen är i vägen eftersom den lär bli större. Trösta dig ned att när du är höggravid behöver du inte klä på så mycket kläder eftersom det är varmare ute ��.

    Jobbigt med sammandragningarna! Speciellt om de gör ont. Jag hade inte heller velat bli sjukskriven men det får bli det som är bäst för dig och bebisen. Skönt att du kan vila upp dig i jul!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är två på mitt jobb som är gravida och typ lika långt gångna som mig och de syns knappt på dem att de är gravida medan jag ser ut som att jag ska föda vilken minut som helst. Det syns inte på bilderna men jag är verkligen gigantisk... Inte roligt nånstans... :(

      Radera