fredag 19 december 2014

Vecka 22

Det kändes lite som ett nederlag att jag blev sjukskriven 50% häromdagen, men det är ju bara tre veckor och sedan ska det utvärderas och dessutom är det inte 100% och jag kommer inte att vara gravid hela livet. Nu när jag har fått smälta det hela känns det faktiskt helt okej och jag gör det så gärna för lilla bebisen i magen.

Jag har börjat titta litegrann på bebiskläder när jag är ute i affärerna. De är ju så små och det finns så mycket fint! Kan inte riktigt förstå att vi ska få en sån liten liten bebis igen, och klä honom i så små söta kläder.

Kroppen: Jag känner mig verkligen mer gravid denna graviditeten jämfört med förra. Dels eftersom magen är större men även för att jag fått mer "krämpor". Med Nils mådde jag hur bra som helst och kände knappt att jag var gravid. Självklart så jämför jag ju båda graviditeterna och denna graviditeten är ju såklart mer kämpig. Sen menar jag inte att klaga allt för mycket, för den kunde faktiskt varit värre, mycket värre. Sammandragningarna har jag nästan bara då jag jobbar och  jag jobbar ju inte varje dag och inte dygnet runt. Ljumsksmärtan hade jag däremot kunnat vara utan då den är hemsk när den kommer, men den har jag heller inte hela tiden, utan det är mest då jag går och står mycket. Jag menar verkligen inte att klaga, jag älskar att vara gravid och är så enormt tacksam för att jag fick bli det igen! Jag hoppas att sjukskrivningen gör att smärtorna lättar.
Den svullna känslan som jag hade i magen förra veckan har släppt.
Jag har ofta lock i mitt högra öra, precis som när jag var gravid med Nils.
Vikt: + 4 kg.

Mat: Jag har inte riktigt lika stort sötsug längre. På kvällarna känns magen uppblåst som en ballong om jag ätit mycket så jag försöker att istället äta lite mindre men vid fler tillfällen istället då ballongkänslan är obehaglig.

Bebisen: Lillebror gör sig allt mer tillkänna inne i magen och nu är det lite när som som jag känner honom. Kvällstid går det numera även att känna honom utifrån!




Här kan ni läsa om vecka 22 när Nils låg i magen. 

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att du är jättefin men jag förstår faktiskt vad du menar med att din mage är större nu och att den är i vägen. Du var ju så himla nätt sist och även om du fortfarande inte är stor så är nog magen lite snabbare i tillväxten. Det jämnar kanske ut sig? Tråkigt men nödvändigt med sjukskrivning.

    Jag trodde verkligen att andra graviditeten skulle gå snabbare och vara lättare men jag håller med dig om att det är kämpigare. Jag har inte fått kroppsliga krämpor som du utan psykiska, men det går ändå inte så lätt som jag trott. Ändå är det fel att klaga eftersom en graviditet inte alltid är självklar.

    Hoppas att dina onda sammandragningar minskar nu när du får vara ledig och jobba mindre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att det jämnat ut sig :) Häromdagen var det en i våran ålder på jobbet som frågade mig om det är "en eller två där inne"... Hon fick barn ungefär samtidigt som du och jag fick Jack och Nils... Kändes sådär lagom kul att höra...

      Radera