onsdag 31 oktober 2012

Vecka 33

Känns skönt att äntligen få vara lite ledig och rå om mig själv, är tacksam att jag fick havandeksapsledigheten beviljad, det är ju inte alla som får det. Om jag känner mig själv rätt kommer jag ha fullt upp de är närmsta veckorna, jag är ingen person som sitter still vilket inte alltid är så bra kanske. Har massa mysiga saker att göra den nämraste tiden, som att tvätta bebiskläder, inreda bebisrum, fixa skötplats, sätta ihop spjälsäng och bädda den med mysiga lakan etc etc etc. Åhh, känns så bra och jag är så förväntansfull inför det som komma skall!
 
Kroppen: Får väl börja erkänna att magen börjar vara i vägen stundtals. Att exempelvis knyta skor är ingen höjdare. Att resa sig ur sängen blir allt svårare, men det går!
Vikt: + 5kg
 
Trötthet: Känner mig inte alls lika trött (peppar, peppar) som jag gjorde förra och veckan innan det.
 
Bebis: Är alltid på min vänstra sida och buffar runt, måste vara en bra sida det där för jag känner aldrig av några buffar eller sparkar på min högra sida. Vi ska på ultraljud nästa vecka, hoppas att bebis är vaken då så man får se vad bebisen pysslar med där inne egentligen.
 
 
 
Vecka 33
Fostret ökar snabbt i vikt och väger nu cirka 2200 gram. Längden är ungefär 45 centimeter. Om barnet skulle födas nu kan det under ett par veckors tid behöva lite andningshjälp, extra värme och hjälp att få i sig tillräckligt med näring för att må bra.
 
Det finns gott om fostervatten, det är vanligt att det finns nästan en liter. Vattnet gör att fostret kan röra sig fritt och att livmodern inte trycker direkt mot fostret. Fostervattnet är lite grumligt, vitaktigt i färgen och har en doft som påminner lite om hav och tång.
 
Text och bild lånad från 1177.

7 kommentarer:

  1. åh jag vill också på ett till ultraljud, men vi får bara ett om det inte är något som är avvikande..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tydligen bara i vissa landsting man får ultraljud senare i graviditeten.
      Här i Malmö har vi dock inte KUB-test (det får man isåfall bekosta själv).
      Längtar med spänning till på måndag :)

      Radera
  2. Skönt att du fick havandeskapsledighet beviljad. Och det är viktigt hinna rå om sig själv lite grann. Själv slutade jag ju att jobba typ två dar innan jag gick in i v 38 och känner att jag verkligen behöver tid att få koppla av o förbereda med allt inför bebisens ankomst. Skulle bli oerhört stressad om bebisen beslutade sig för att komma denna vecka om vi säger så ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är verkligen så skönt! Det hade visserligen inte gått att jobba så mycket längre då jag arbetar inom akut ortopedi vilket är stressigt och väldigt fysiskt tungt.
      Förstår att det skulle bli mycket stressigt om bebis kommit på en gång. Man måste nog hinna förbereda sig även på ett mentalt på plan :)

      Radera
  3. Så söt liten mage! 5 kg bara, själv gick jag upp 25 ;) hehe fast gått ner 20 kg nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :)
      Känns rätt bra att det inte är mer, men vem vet det kanske kommmer nu på slutet..
      Vad duktig du är som gått ner så mycket!!! :)

      Radera
  4. Kul att läsa om hur det var sist ;) vilken liten mage jämfört med nu! (även om den inte ser så stor ut nu heller) och vad man förändras på utseendet genom olika frisyrer mm på några år. Så roligt att se! =) But still lika vacker så klart! =)

    SvaraRadera