tisdag 23 oktober 2012

Föräldrautbildning

Micke och jag har varit på föräldrautbildning i två dagar. Vi var fyra par och i början var det sån där jobbig tryckt stämmning och när barnmorskan ställde frågor var det inte direkt någon som ville svara. Det lättade lite efter tiden, men fortsatte ändå rätt så ombekvämt. Det var två olika barnmorskor och hon som pratade igår pratade om hur förlossningen kan starta. Jag tyckte att hon lindade in allt och slingrade sig och liksom försökte "försköna" allt. Jag kanske är lite skadad eftersom jag arbetar i sjukvården och har en beknat som är barnmorska på förlossningen, men jag anser att det är bättre att vara rak och ärlig men utan att överdriva. Att få det att verka som att förlossningar är rosenskimrande och i princip smärtfria samt att man i efterhand, jag citerar henne; "kan blöda lite lätt" anser jag är fel. Så jag var irriterad när vi gick därifrån och Micke tyckte jag var lite löjlig. Till idag. När vi var på andra delen av förädrautbildningen som handlade om förlossningskomplikationer (som eventuellt kan uppstå) och ammning och som hölls av en annan barnmorska. Hon berättade utan omvägar hur det kan gå till, men att det inte behöver göra det och att det kan vara bra att vara medveten om att man eventeullt kanske behöver bli snittad, att man oftast spricker lite grann osv osv. Inga konstigheter där inte - så skönt! Hon svarade på våra frågor utan att linda in dem. Jag upplevde stämningen i gruppen som helt annan idag och det var skönt. Man kunde ställa frågor och man vågade svara på barnmorskans frågor.

Jag tycker det är riktigt bra att de erbjuds föräldrautbildning, särskilt till oss som inte har barn sedan tidigare. Om två veckor ska Micke och jag till förlossningen på föreläsning och runtvisning - superbra!

6 kommentarer:

  1. vi ska också snart på föräldrautbildning och jag håller med dig, tycker inte dom ska linda in allting och få det att låta bättre än vad det är..

    SvaraRadera
  2. Jag tycker också att det var bra med föräldrarutbildning.. Och lite kul med besök på förlossningen. Sedan var det såklart roligt att träffa andra i samma sits. :-)

    SvaraRadera
  3. Jaa, rosenskimrande är ordet. Not. Haha. Kul med rundvisning, det var vi aldrig på. Men som tur gick det bra ändå! :)

    SvaraRadera