torsdag 18 oktober 2012

Mönster Tiramisu babyfilt

Här kommer mönstret på den virkade babyfilten. Översättningen är lånad från Crochetra.  

Tiramisu babyfilt



lm – luftmaska (eng ch)
fm – fastmaska (eng sc)
st – stolpe (eng dc)
sm – smygmaska (eng sl st)
m – maska (eng ch, sts)

Filten
Lägg upp 91 lm.
Grundvarvet (rätsidan): Virka 1 fm i tredje m från virknålen. (hoppa över nästa m, virka 2 fm i nästa m) och upprepa parentesen varvet ut. Totalt finns det nu 90 m på varvet. Vänd arbetet.
Varv 2: lägg upp 1 lm, hoppa över den första m, virka 2 fm i nästa m (hoppa över 1 m, virka 2 fm i nästa m) och upprepa parentesen varvet ut. Totalt 90 m.
Upprepa varv 2 tills arbetet mates 30 inches (ca 75 cm).

Kant
Varv 1: lägg upp 1 m, virka 1 fm i varje m tills sidan tar slut, virka 2 extra fm i sidans sista m (det blir alltså 3 fm i hörnet).
Fördela 88 fm jämnt över nästa sida. Virka 3 fm (hörn) i grundvarvets nedre båge ( den båge som finns kvar efter grundvarvets fm).
Virka 1 fm i varje båge tills sidan tar slut, virka 2 extra fm i sista bågen (hörn).
Fördela 88 fm över filtens sida, virka 1 extra fm i sista m. Avsluta varvet med en sm i första fm av varvet. Totalt ska det nu finnas 348 m, med 88 m per sida och 3 m varje hörn.
Varv 2: Lägg upp 4 lm (räknas som första st). (Hoppa över en m, virka 1 st i nästa m, 1 lm) och upprepa parentesen fram till hörnet. (1 st i samma m, 1 lm), upprepa parentesen 2 gånger till.
Upprepa de två parenteserna på filtens övriga 3 sidor. Upprepa sista parentesen (1 st i samma m, 1 lm) en enda gång i sista hörnet.
Avsluta varvet med en sm i den tredje lm på de fyra lm som började varvet.
Varv 3: (Hoppa över en lm-båge, virka 5 st i nästa st, hoppa över nästa lm-båge, sm i nästa st) och upprepa runt hela filten. Klipp av och fäst garnet.
Trä ett sidenband genom stolparna på varv 2.


Originalmönstret på engelska finns det hos Rosy Little Things.

13 kommentarer:

  1. Tack! =) vilken storlek på nålen hade du?

    SvaraRadera
  2. Önska att jag kunde virka! Jättefin filt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte så svårt :) Jag hade aldrig virkat innan men lärde mig på några dagar. Kan JAG, kan absolut du :)

      Radera
  3. Svar
    1. Åh, det minns jag tyvärr inte. Jag kan se om jag har något kvar när jag kommer hem från jobbet, så står det ju isåfall på garnet :)

      Radera
  4. Gud så sött! Jag vill också gärna veta vilket garn du använt och hur många nystan som gick åt:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns tyvärr inte vilket garn jag använde mig av eller hur många nystan som gick åt. Tror att det kanske var en 7-8 stycken nystan.

      Radera
  5. hej! Jättefin filt! Undrar som de andra, vilket garn och hur många gram användes?=)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Önskar att jag kommer ihåg det men som sagt så gör jag tyvärr inte det :(
      Lycka till och hoppas att du får till det ändå :)

      Radera
  6. Försöker virka efter din beskrivning här, men förstår inte riktigt det första. Kan du förklara igen hur du gör efter du gjort luftmaskorna? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Önskar att jag minns, men det var så länge sedan jag virkade att jag inte har någon aning, tyvärr :( Minns att jag tyckte det var krångligt innan jag kom in i det.. Lycka till :)

      Radera
    2. du hoppar över en luftmaska sen gör du två fm i nästa maska hoppar över en två i nästa fortsätt så

      Radera