onsdag 24 oktober 2012

Vecka 32

Jag har tre arbetspass kvar innan havandeskapsledigheten. Tack gode gud att jag inte har foglossning etc och inte hade kunnat jobba, för jag har fortfarande inte fått mina papper från lönekontoret som ska skickas in till Försäkringskassan för beräkning av SGI (jag har skickat in den en gång tidigare men den hade blivit ifylld fel av mitt lönekontor - därav att jag är beviljad havandesap men inte har fått SGI beräknat). Eftersom jag inte vet min årsinkomst och årsarbetstid kan jag heller inte skicka in blanketten om havandeskap (och intyga att jag inte kommer jobba under havandeskapsledigheten) för det ska fyllas i även där. TUR att jag fortfarande kan jobba för jag är faktiskt beviljad havandeskapsledighet från och med idag, men eftersom de är så sega med att fylla i mina blanketter hade jag inte fått några pengar från Försäkringskassan.. Detta håller på att stressa ihjäl mig och jag känner mig som en riktig tjatmoster som ringer och tjatar på lönekontoret. Nu har de lovat att att mina blanketter ska vara klara imorgon. För säkerhets skull ska jag försöka hämta dem personligen och även skicka in dem personligen imorgon!
 
Kroppen: Magen har blivit jättestor på bara en vecka. Hela magen har liksom växt, inte bara själva kulan. Kan magen verkligen bli större?! Det vet jag ju att den kommer bli då det mest troligt är minst åtta veckor kvar.. Om jag fick välja hade jag tyckt att magen kunde sluta växa nu den är tillräckligt stor nu ;)
Vikt: + 4,5 kg
 
Trötthet: Jag är grymt trött på mornarna och skulle nog kunna sova länge, men jag ställer klockan på nio för att inte hela dagarna ska gå. Är ganska trött på eftermiddagarna men pigg på kvällarna, kanske beror på att jag jobbar natt, dvs att mitt dygn är lite snedvridet. Är uppe och kissar kanske tre, fyra gånger per natt, men jag har absolut inga problem med att somna om på en gång igen.
 
Bebis: Bebis dygnsrytm verkar följa min dygnsrytm trots nattjobb. När jag jobbar natt sparkas det för fullt hela nätterna till jag kommer hem och lägger mig, då lugnar det sig. När jag är vaken på dagarna kommer sparkarna på eftermiddagarna och kvällarna, men jag känner inte av dem nattetid - eller så märker jag dem bara inte när jag sover? Känner inte att bebis hickar. 
 

 
Vecka 32
Fostret väger cirka två kilo, och är runt 44 cm långt. Hos förstföderskor kan barnet redan ha lagt sig med huvudet nedåt, men om det finns gott om plats kan det även fortsätta att snurra runt. För omföderskor kan det dröja ända fram till vecka 37 innan barnet lägger sig med huvudet nedåt.
 
Nu träffar man barnmorskan på MVC oftare än tidigare under graviditeten. Ibland görs ett extra ultraljud i vecka 32 för att kontrollera att barnet växer som det ska. Om moderkakan tidigt under graviditeten låg nära den inre modermunnen, livmoderns öppning, brukar det kontrolleras att den nu sitter högre upp.
 
De som har tunga arbeten kan ansöka hos försäkringskassan om att få graviditetspenning, som kan tas ut från och med nu. Graviditetspenning är till för friska gravida kvinnor som på grund av arbetets utformning inte kan arbeta.
 
Text och bild lånad från 1177.
 
 

2 kommentarer:

  1. Vacker <3
    Riktigt snygg när du har håret uppsatt sådär också:)

    Hoppas du hittade ett par snygga skalisar också;) hhehe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack sötnos <3 Jo, jag borde nog sätta upp det oftare :)

      Jaa, jag hittade nya skalisar men jag beställer dem då de var billigare på nätet :)
      Hoppas du hittar fina curlingkängor :)

      Radera