onsdag 10 oktober 2012

Vecka 30

Tio veckor kvar till beräknad förlossning, vart tog tiden vägen? Från vecka 20 och framåt har jag tyckt att tiden gått sååå långsamt, men nu helt plöstligt är jag inne i vecka 30 och förlossningen närmar sig. Jag funderar fortfarande inte särskilt mycket över förlossningen vilket är rätt konstigt för att vara mig som gärna grubblar och oroar mig över saker som i onödan. Men det kanske kommer? Micke och jag ska på föreläsning på förlossningen i början på november, det ska bli intressant.
 
Kroppen: Jag är lyckligt lottad som inte har några kroppsliga problem. Ibland kan jag oroa mig över att det kanske är något fel på bebis bara för att jag har en så "lätt" graviditet jämfört med andra.
Vikt: + 3,5 kg.
 
Trötthet: Är egentligen inte särskilt trött heller, mer än när jag jobbat natt och det har ju sina förklarliga skäl till att jag är trött ett par dagar efter tre nattpass.
 
Motion: Promenerar en timma varannan dag, i varierande tempo, går jag för fort får jag sammandragningar och måste sakta ner alternativt stanna upp en liten stund. Promenaderna är så sköna och jag njuter verkligen av dem!
 
Mat: Jag äter allt, och gärna sötsaker - kanske lite för mycket..
 
Bebis: Lever rövare på nätterna men asbsolut inte att jag störs av det. Det kan ibland bli lite obehagligt nu när bebis tar större plats i magen och därmed känns och syns sparkarna betydligt mer. Mest obehagligt är det när urinblåsan får sig en törn eller det sparkas långt upp i magen. Hittils har jag aldrig fått nån spark i revbenen.

 
 
 
Vecka 30
Nu växer fostret mycket, och kommer att öka med ungefär 200 gram i veckan fram till förlossningen. Just nu kan fostret väga runt 1600 gram. Det är omkring 41 centimeter långt.
 
Fostret har så gott om plats att det kan vända sig och växla mellan att ligga med stjärten eller huvudet nedåt. Först om några veckor behöver det lägga sig tillrätta med huvudet nedåt.
 
 
 
Text och bild lånad från 1177.

8 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack!
      Jag har fått paket från England idag, ringer dig sen och berättar :)

      Radera
  2. Du är ju bara sååå vacker!! Nog den finaste gravida jag sett! Det verkligen strålar om dig! Kram

    SvaraRadera
  3. gud vad fin du är i din kula <3

    SvaraRadera