måndag 29 oktober 2012

Sista arbetspasset

Helgen har tillbringats på jobbet, jag har jobbat mina tre sista nattpass på väldigt länge. Fredag och lördag flöt på bra och så även söndagen - eller iallafall fram till 06:30 (just när man har som allra mest att göra) då det blen en akut situation, som man inte gå ifrån för att göra klart det man håller på med eller lämna över till någon annan. Det blev fullt pådrag och när man är i den situationen - just då finns bara det, man fokuserar bara på den dåliga patienten och åtgärder. Sen när vi fick hjälp av medicinläkare kom verkligenheten ikapp och jag insåg att jag hade huuur mycket som helst att göra - dela klart pillrena, blanda antibiotika, dokumentera, rapportera osv osv.. Och då var klockan redan över sju och dagpersonalen hade kommit. Det blev så rörigt och inga klara direktiv vad som skulle hända med den dåliga patienten vilket inte känns bra att lämna över till dagpersonalen.

När jag väl satte mig för att dokumentera 07:20 var jag totalt slut. Jag var så trött fysiskt och mentalt, och alla ville säga hejdå eftersom jag inte kommer tillbaka på länge.. Kändes dessutom inte så kul att jobba över en timma när man varit vaken så många timmar.. Jag bestämde att jag kommer med kaka om två veckor och säger hejdå på riktigt istället, för det kändes inte roligt att lämna jobbet idag. Rädd att jag missat att göra något, rädd för att jag glömt dokumentera något eller rapportera över något viktigt. Jag som ville gå på havandeskapsledigt med en härlig känsla - känna att jag fick ett bra avslut och att det skulle bli skönt att få gå hemma och bara ta hand om mig själv. När jag skulle på semester i sommras, hände nästa exakt samma sak - och det var inte roligt att gå på semester då. Det tog några dagar så hade jag slutat tänka på jobbet, men det är inte roligt när det blir så.

Jag bjöd mina arbetskamrater på kladdkaka inatt och vi hade en mysig stund när vi pratade om framtiden med bebis :)

 
Jag har nog inte riktigt förstått heller att jag inte kommer jobba på länge, säkert över ett år. Det känns sååå tråkigt, älskar verkligen mitt jobb och mina arbetskamrater - samtidigt som det känns spännande och skrämmande inför det som komma skall. Det tar nog några dagar innan jag landat i att jag inte ska gå till jobbet längre.

8 kommentarer:

  1. Usch låter som en mardrömsavslutning, en sådan som man absolut INTE vill ha efter en lugn helg eller innan man ska gå hem på långledigt:( Hoppas du fick sova ut ordentligt iallafall.
    NU har du en riktigt skön tid framför dig, njut, bara njut:)
    Hörs under veckan. Puss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var det också.. :( Blir dock inte förvånad ;)
      Ja, nu ska jag verkligen försöka vila upp mig! Ringer dig imorgon.
      Puss <3

      Radera
  2. Tråkigt med det avslutet. Kan nog kännas bra att komma tillbaka om någon vecka och säga hejdå..

    Njut av de sista veckorna och skäm bort dig själv för det hinner man inte med de första veckorna sen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bli kul att komma pigg och fräsh och säga hejdå istället för sleten, stressig och trött :)

      Tack för tipset :) Det ska jag absolut göra :)

      Radera
  3. Gjorde oxå mitt sista arbetspass alldeles nyss (fredags) o känns jättekonstigt att inte gå till jobbet nån mer på ett bra tag... Lite stressigt på slutet då min arbetsgivare inte fixat nån vikarie som jag kunde överlämna allting till men så kan det vara. Nu får man lägga det bakom sig o koncentrera sig på den nya vardagen som snart kommer med bebis :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja eller hur, visst känns det konstigt att veta att man inte ska jobba på läääänge!
      Jobbigt att din arbetsgivare inte löst vikarie tidigare, men som du säger - nu lägger vi det bakom oss :)

      Radera
  4. Usch jag vet precis hur det känns när det händer! Det är en av dom jobbigaste grejerna med vårt jobb. Känslan av att inte räcka till och att man har missat/glömt något i en akut situation. Man kan verkligen grubbla sig helt knäpp i flera dagar efter! Men det blir kul för dig att komma till jobbet på ett mer lättsamt sätt å fika med alla istället! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt - känslan av att inte räcka till, där sa du det! Skönt att höra att det inte bara är jag som kan älta såna grejer i några dagar efteråt - antar att det tillhör vårt yrkesval.

      Radera