fredag 3 april 2015

Vecka 37

Häromdagen var jag och en kollega som också hon är gravid (hon ska ha två veckor innan mig) på jobbet och hälsade på. Hon har mindre mage än mig, men ändå fick vi båda två höra både två och tre gånger att "oj så tjocka ni är". Varför varför varför säger man så?! Tjock?! Jag är gravid - jag har ett barn i min mage - är det så konstigt att magen är stor? Det finns ju bra sätt och det finns mindre bra sätt att kommentera att någon är gravid, och det sättet är tyvärr ett av de mindre bra. När jag träffar någon som är gravid skulle jag ALDRIG I HELA MITT LIV uttrycka mig på det sättet, jag säger alltid att personen är fråga är fin, har fin mage osv osv. När man själv kanske känner sig enorm och inte är riktigt bekväm med att kroppen växer så är det sista man behöver höra att man är tjock... Hur som helst så känner jag mig faktiskt inte tjock. Magen är stor, ja jättestor, men jag tycker den är fin! Nu är det ju dessutom inte så många veckor kvar och jag försöker verkligen att ta tillvara på denna sista tiden och njuta njuta njuta av att vara gravid och att ha en fin rund stor mage.

Idag slutar jag med Trombyltabletterna. Känns så väldigt definitivt att sluta ta dem, det innebär ju att graviditeten lider mot sitt slut, samtidigt är det såå skönt att sluta ta dem varenda eviga dag.

Kroppen: Jag har ont i högra sidan av revbenen. Det är inte att bebisen som sparkar på dem, utan det är en konstant molande smärta så fort jag sitter ner. Jag har läst att man kan få inflammation i revbenen just under graviditeten, så jag antar att det är det jag har fått.
På nätterna när jag varit uppe och kissat, och jag lägger mig igen, då får jag vissa gånger riktigt ont i magen, vet inte varför, det är ingen sammandragning utan det bara gör ont.
Vikt: + 9 kg

Trötthet: Jag är inte riktigt lika trött just nu. Jag vet inte om det beror på att jag har Nils här hemma och liksom inte hinner komma ner i varv och koppla av på samma sätt. Hur som helst så är det ju bara skönt att slippa känna mig dödstrött precis hela tiden. Jag tog mitt Hb på jobbet, och det var typ 125 eller nåt sånt, så även det spelar ju in och gör mig såklart mindre trött än när jag hade ett Hb kring 110.

Bebis: Jag känner honom hicka nu! Och det är nån gång, ett par gånger per dag som han har hicka. På kvällarna när jag går och lägger mig är det ett himla liv i magen, och även på nätterna efter att jag varit uppe på toaletten och kissat, då vaknar han liksom till och gör sig till känna där inne i magen, men peppar peppar, jag lyckas faktiskt somna om snabbt ändå.





Här kan ni läsa om vecka 37 när Nils låg i magen.

2 kommentarer:

  1. Ja, "vad stor du är", "vad tjock du är" eller "nu är det väl snart dags" (när man bara är i vecka 30) är verkligen klumpiga kommentarer och sånt jag aldrig skulle säga till någon själv. Det sjuka är att det ofta är personer som har egna barn som säger så. Why?
    Du är jättefin och ser inte alls höggravid ut!!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. JAAAA preciiis!!!!!!! Jag skulle vilja påstå att det i 99% av alla gånger är kvinnor, som även de har barn som säger sånt!!! VARFÖR liksom??! Tror de på riktigt att man blir GLAD av att höra att man är tjock (även om man råkar vara just tjock) eller är de bara allmänt korkade??! Jag fattar verkligen inte... Jag skulle ALDRIG någonsin säga en sån sak, även om personen i fråga har gått upp i vikt.. Det är ju fullt naturligt att göra det under en graviditet och det finns ALLTID något positivt att ge en snäll kommentar om.


      TACK söta söta du!!

      Glad påsk på er!

      Kram

      Radera