onsdag 8 april 2015

Att sysselsätta en 2-åring

Vi håller Nils hemma från förskolan hela denna veckan också. Som sagt så har han varit feberfri i typ en vecka och han är verkligen sig själv och ter sig inte sjuk, han har ju inte varit snorig eller hostig eller nånting. Men, han äter ju antibiotika för den enormt stora och irriterade halsmandeln, som nu faktiskt ser normal ut, men han ska ta antibiotikan några dagar till. På förskolan ger dem inte medicin, och det kvittar egentligen för när man äter antibiotika så slår ju det även ut de "goda bakterierna" vilket gör att man har ett sämre immunförsvar vilket i sin tur kan leda till att man snabbt drar på sig en ny infektion - så därför får han vara hemma. När jag frågar honom om han längtar efter dagis så säger han "nej, jag längtar inte efter dagis, jag längtar efter farmor" och "vill inte gå till dagis, vill vara hemma med mamma", så jag tolkar det som att han ändå har det bra här hemma med sin höggravida morsa.

Han är ju himla snäll och enkel Nils, så det funkar kanon att sysselsätta både honom och mig hela dagarna. Vi brukar sjunga mycket, både genom att lyssna på barnmusik från exempelvis Spotify men även från hans sångbok. Vi ritar och målar med målarfärg, leker med bilar, tar kortare promenader, läser högar med böcker (hans favorit just nu är en av Mickes gamla "Emma"-böcker där Emma börjar på DAGHEM, från slutet av 70-talet, hahaha) och leker med hans apa. Apan är som Nils kompis. Den får vara med precis överallt och den bäddas ner under snuttefilten otaliga gånger varje dag. Den ska göra precis samma sak som Nils, och nu har den fått ett par skor och en mössa som egentligen är lillebrors, men Nils tycker det är roligt att klä på apan, så apan har fått de kläderna. Han brukar läsa saga för apan och säga "godnatt, sov så gott", han brukar säga "apan ska tända lampan" och så vill han att vi lyfter upp honom och apan till lampknappen så att han kan tända lampan. Idag skulle apan ha solglasögon tyckte Nils så då fick han det. Men favoritsysselsättningen är ändå att leka med bilar eller lyssna på saga.

Mysigt att ha en sovande Nils på magen. Imorse drog han upp min tröja och pekade på magen och sa "mamma har en bebis i magen", precis som att han förstod att det faktiskt ligger en bebis där inne. I påskpresent fick han en bok av Marianne som handlar om att få ett syskon, allt från att mamma har en stor mage och att i den stora magen ligger en bebis till att syskonet kommer osv osv osv. Så han kanske har förstått det hela på ett annat sätt, jag vet inte, men det verkar onekligen som det.

"Mamma, apan också ha glasögon". 

Även om det är lite jobbigt att vara höggravid och ha Nils hemma på heltid, så är det SÅÅÅÅÅÅ värt det! Jag njuter verkligen varenda varenda sekund, han är faktiskt för det mesta hur snäll och go som helst och inte alls särskilt trotsig. Han ger mig så fantastiskt många skratt varje dag med alla roliga grejer han säger. Det var nog tur i oturen att han fick tonsillit så att han har varit hemma med mig nu innan lillebror kommer, det är verkligen ovärderligt att få så mycket tid tillsammans och jag orkar mycket mer än jag faktiskt trott.

2 kommentarer:

  1. För Nils är det nog fullt tillräckligt att bara få vara med dig och då spelar det ingen roll vad ni gör. Skönt att du kan njuta. Och jag lovar dig - jag njuter nästan mer nu när det är bara jag och Jack än innan Tim föddes. Typ när jag lägger honom. Tiden ihop blir ännu mer värdefull nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är nog så. Idag är första dagen på över två veckor som han är på förskolan. Han sa imorse när vi låg i sängen och mös att " jag vill inte till dagis, jag vill vara hemma med mamma". Det gör ju ont i mammahjärtat! Men jag tror ändå att han inte riktigt riktigt menar det, jag vet ju att han har roligt på förskolan, och det är ju inte särskilt många timmar han är där. Sedan måste jag passa på att fixa det sista med alla bebisgrejer och jag måste måste måste verkligen passa på att VILA denna veckan nu när han är på förskolan.

      Radera