lördag 4 april 2015

Påskafton

Jag är uppväxt med påsktupp, istället för påskhare. När jag och mina småbröder gick och la oss kvällen innan påskafton la vi alltid en mössa under vår säng. På morgonen när vi vaknade hade påsktuppen varit där och lagt påskägg i ens mössa under sängen. Jag har ingen aning om vart denna tradition kommer ifrån, min mamma är också uppväxt med den och och säger att den är rysk-ortodox (min morfar är från ryssland). Eftersom jag själv gillade traditionen så mycket när jag var liten så kör vi kör på denna tradition även i vår lilla familj. Så igår kväll valde Nils omsorgsfullt en mössa som han sedan la under sin säng. Nu på morgonen när han vaknade hade han glömt bort det, men jag påminde honom och då sprang han bort till sängen och la sig på knä och tittade nyfiket under sängen. I mössan han själv lagt dit låg ett stort påskägg, och sedan hade påsktuppen varit och lagt dit två mössor till, men dem brydde han sig först inte om, jag tror inte att han såg dem. Han blev SÅ glad när han plockat fram det stora ägget i mössan och öppnade det med spänning. Där i låg två bilar att ha i sandlådan och han sa glatt "vilka fina grejer". När han sedan fick syn även de andra två ägget blev han om möjligt ännu gladare. De ena ägget innehöll en bärgningsbil från mormor och morfar, och sedan fanns ett litet litet ägg fullt med små färgglada påskgodisar, som han fick smaka på direkt. Det var en väldigt glad kille!

Favoritmössan fick ligga under sängen hela natten.

"Påsktuppen har lämnat ägg i mössan mamma".

"WOW" sa han när han öppnat ögget, "vilka fina grejer"!


Litet ägg med påskgodis. Hans första egna godis någonsin, och det fick högsta betyg.

När vi var i Stenungsund senast så pratade Nils om att han ville ha en bärgningsbil, så av mormor och morfar fick han just en bärgningsbil. Han blev SÅ glad och sa "jag ska hjälpa dig" och hakade fas de andra bilarna i bärgningsbilens krok.


Efter frukosten ville Nils ut i parken och leka med sina nya bilar. Eftersom han är helt feberfri och pigg glad glad och inte ter sig sjuk längre så klädde vi på honom varmt och gick ut. Det var helt underbart vårväder med strålande sol och 8 grader varmt. Så där satt vi, Micke och jag, i den sköna solen och tittade på vår fina son som lekte med sina nya bilar.


I parken hade de satt upp studsmattan,så Mikael och Nils hoppade en stund. 


I eftermiddag ska vi hem till Marianne på påskmiddag, det ska bli himla trevligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar