torsdag 23 april 2015

Vattenavgång

När jag vaknade igår kom en del av slemproppen, lite blodig. Jag kände ingenting då. Gjorde ordning Nils för förskolan. Självklart var han på sitt absolut sämsta humör, han kände garanterat på sig att något var på gång! Cyklade och lämnade honom på föris och sedan hem igen. Då kände jag lite molvärk bak i ryggen. Under dagen hade jag enstaka sammandragningar. Cyklade och hämtade Nils vid 15 och allt var frid och fröjd, precis som vanligt.

På kvällen tittade Micke och jag på Arne Dahl och jag gick sedan och la mig. Vaknade nån halvtimme senare av att det liksom knäppte till i magen och jag slängde mig instinktivt ur sängen då jag misstänkte att det var vattnet som hade gått och det var det ju mycket riktigt. Då var klockan ungefär halv elva på kvällen. Så himla sjukt att båda förlossningarna startar på samma sätt när vattenavgång faktiskt inte är det mest vanliga sättet en förlossning startar på, förutom på tv och film.


Mikael ringde Marianne som pratade i telefon just då (vad är oddsen för det liksom? Haha, så himla typiskt! Jag menar verkligen inget illa för hon kunde ju omöjligt veta att vi skulle ringa, det var bara så himla typiskt). Tillslut fick Mikael tag på henne och hon körde direkt till oss för att passa Nils så att vi kunde åka till sjukhuset.

På perinatal konstaterade de att lillebror inte var fixerad och vi fick därför läggas in i väntan på att huvudet skulle fixeras alternativt att förlossningen faktiskt skulle dra igång.

Jag har haft värkar med typ minuters mellanrum hela natten med under morgonen avtog de. Under dagen har de kommit då och då. Eftersom jag inte har sovit nåt inatt har jag fått lite att sova på, men jag kan absolut inte sova. Mikael är just nu hemma och sover en stund. Han har suttit på en hård stol hela natten och frusit.


Eftersom han som sagt inte är fixerad så måste jag ligga i sängen, jag får inte ens sitta upp då det finns risk att navelsträngen fastnar annars. Så när jag ska upp på toa måste jag ringa på klockan på en gång så att de kopplar upp CTG en stund och ser så att han har det bra där inne i magen.

Nu på eftermiddagen har värkarna börjat tillta lite och de kommer oftare och gör mer ont. Precis som med Nils har jag nu på eftermiddagen börjat få ont bak i svanken och fram på låren under tiden jag har en värk.  

Jag har det ändå rätt bra här; ensam på ett dubbelrum med tv. Håll nu tummarna för att lillebror väljer att titta ut självmant så att jag slipper igångsättning imorgon.

8 kommentarer:

  1. Precis som jag skrev på Instagram - åhhhhh vad spännande! Jag är helt pirrig för din skull och jag hoppas sååå att det inte blir långdraget utan sätter igång på riktigt nu. Nästa uppdatering får gärna vara med bebis-besked. Stort lycka till oavsett om det blir vaginalt eller snitt. Jag hejar på dig!
    Massa kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var verkligen spännande! Tror faktiskt att jag tyckte att det var mer spännande denna gången samtidigt som jag var hundra gånger mer rädd.

      Radera
  2. Åh så spännande 😃 heja lillebror 👏🏼 får man fråga vad du heter på Instagram? 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag heter "jessicawesstrom" på Instagram :)

      Radera
  3. Åhhhh spännande! Men vad jobbigt det måste vara att inte ens kunna gå på toa utan koll. Stort lycka till! Tänker på dig 😄

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var rätt jobbigt då jag kände mig till besvär eftersom doktorn sa att jag skulle dricka mycket eftersom att vattnet gått.. Men sent på eftermiddagen hade lillebror fixerat sig så då fick jag upp och gå precis som jag ville.

      Radera
  4. så spännande! Nu är det verkligen nära :) Håller tummarna att det startat av sig själv!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det startade banne mig av sig själv, såååå skönt!
      Nu är det din tur snart, stort lycka till!

      Radera