onsdag 1 juli 2015

Rörigt

Här hemma är det mins sagt lite rörigt just nu. Olle har det riktigt jobbigt med vad det nu är.. Jag misstänker ju som sagt att det är någon slags födoämnesallergi, eller kanske snarare flera allergier som det ser ut just nu. På BVC tar de mig inte riktigt på allvar, utan säger att ”man kan inte ha en allergi när man är så liten, utan då är det en överkänslighet” och så är det med det enligt dem.. Så i fredags var jag på vårdcentralen då han inte blir bättre av att jag slutat med mjölkprotein igen. Då skickade läkaren en remiss till barnmedicin. Så denna veckan har jag ringt runt och jagat efter vart den remissen tagit vägen så att jag kan ringa och tjata på dem så att vi kan få komma dit nån gång.. Det går dock sådär och just nu ligger remissen på posten då läkaren som tittade på den igår skickade den vidare. Eftersom Olle bara blir sämre och fått ännu mer utslag och knottrig torr hud trots att jag nu även slutat med både ägg och nötter (och såklart mjölk) fick jag en akuttid på vårdcentralen idag igen. Men när vi kom dit hade utslagen bleknat (!!!!) och Olle var på sitt allra bästa humör.. Hur fan är det ens möjlig liksom..?! Men det var en jättetrevlig och bra läkare som ändå lyssnande på mig och skulle försöka att skynda på den konsultremiss som redan gått iväg.

På dagarna sover Olle i princip aldrig, och gör han det så är det korta korta stunder. Jag hinner därmed inte göra någonting överhuvudtaget då jag ständigt måste bära på honom då han är så missnöjd hela tiden. Jag får stress-göra precis allt hela tiden, tex tvätta mig och borsta tänderna, fixa lunch och äta den till ljudet av en skrikande bebis..  Just nu ligger han faktiskt och sover och jag känner mig då helt sönderstressad då jag är livrädd för hur snabbt han ska vakna, och så är det varje gång han mot förmodan väl sover en stund.. Jag kan aldrig ”njuta” av att han sover, jag blir bara stressad för att jag måste hinna göra en massa saker. Nu ska jag, klockan 11, börja att förbereda eftermiddagens middag, då det är en omöjlighet att göra det när Olle är vaken och jag har hämtat hem Nils från dagis. Jag har blivit extremt ljudkänslig pga Olles allt gnäll och Nils allt gap och skrik.. Så jag har börjat längta till när alla har somnat på kvällen, så att jag då får lite lugn och ro. Det är så hemskt, och jag känner inte alls att jag kan njuta” av denna bebisperioden.. Jag känner mig så otillräcklig, jag räcker aldrig till för vare sig Olle, Nils, Mikael och allra minst mig själv.

Sedan är det detta med att inte få äta vad man vill.. Fy fasiken så tråkigt det ääär och jag känner mig nästan deprimerad pga av det. Sedan är det så oanständigt att inte kunna äta det andra kan, och jag är kräsen redan som det är, och att då försöka att komma på middagsmat för hela familjen, och mellanmål till mig själv, det är minsann inte lätt. Om det nu är så att han inte är allergisk, eller att han är allergisk mot nåt helt annat, så är det ju skit att jag tvingar mig själv till att inte äta vad jag vill, om det liksom ädå inte har någon effekt eller hur jag ska förklara. Det som är mest jobbigt är att inte kunna dricka kaffe med mjölk.. För jag behöver verkligen kaffe just nu. Kaffe med havremjölk är INTE kaffe med vanlig mjölk.. Det smakar ungefär som kaffe med grus.. Så därför jag provat precis alla mjölkfria mjölker som finns alla de är typ precis lika vedervärdiga allihop.. Så just nu dricker jag kaffe med kokosmjölk och det är det bästa hittills, även om det inte är kaffe med vanlig mjölk. 

På allt detta så har grannarna ovanför oss en vattenläcka i ett rör, som de själva inte märkt. Men det märkte vi halv tolv på natten i måndags… Då droppade vatten från taket och hela taklampan var full med vatten och det rann vatten längs ena väggen. Strömmen gick i halva lägenheten, så där är vi nu. Nu två dagar senare har försäkringsbolaget varit här och tittat och de ska börja att riva upp grannens golv och sätta in avfuktare. Därefter ska de göra hål hos oss i taket och väggen och sätta in avfuktare på båda ställena, plus att en elektriker ska komma och kolla över elen eftersom vi som sagt bara har ström i halva lägenheten. Den där avfuktaren ska stå här minst en vecka och sedan ska vi få fula hål i tag och vägg…  Jag önskar att det kunde kommit på plats redan igår, men den kommer säkert inte att komma fören nästa vecka.. Och som sagt, vi har ingen ström, och därmed inget internet och inte heller någon tv, och så är jag mammaledig på det (och är ju hela tiden hemma i lägenheten utan ström), och vädret är inget sommarväder och Olle mår dåligt. Så, som sagt, det är lite rörigt hos oss just nu, och pga av rörighet och uteblivet internet så blir det nog inte så många inlägg just nu. 

12 kommentarer:

  1. Ojoj, vad "tråkigheter" på en gång... Hoppas det fixar sig snarast, med ström ´.
    Har du provat Oatlys dryck, som heter: i kaffe? Den köper jag ibland, även om jag tål vanlig mjölk...

    Har ju skrivit en del ibland, om att jag jobbar som usk.. O Jag trivs bra med det, känner inte att jag vill läsa till ssk..
    Nu har jag fått ett nytt jobb, nu ska jag ifrån, en medicinavdelning, till att börja jobba på IVA. Så det ska bli intressant :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att höra från dig! Jag förstår att du trivs som usk och inte vill läsa till ssk..! Gör inte det då :)
      Oatly är väl havre? Måste genast kolla upp och prova om det inte är havre, tack för tipset!

      Radera
  2. Hej. Jag känner verkligen igen mig i det du skriver. Min lille kille fick konstaterad mjölkallergi när han var 6 veckor. Jag klarade kanske 2 veckor utan mjölk sen började jag med ersättning istället. Fundera på vilket som känns bäst för dig, det är ju inte hela världen om man inte ammar. Ersättning funkar precis lika bra. Och då vet du också att han inte får i sig någon mjölk. Tänk på att det kan finnas mjölk i saker man absolut inte tror… & att det kan ta någon vecka innan det är borta ur din kropp… Och jag håller verkligen med dig, kaffe med havremjölk är inte kaffe med mjölk ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina peppande ord <3
      Jag förstår verkligen att du gick över till ersättning!! Det är något jag funderar över flera gånger dagligen, men denna gången funkar amningen verkligen (vilket den inte gjorde med mitt första barn) så jag vill helst inte sluta, men samtidigt måste jag kunna "leva" också.. Och då kan jag få dåligt samvete för att jag känner så, eftersom att om nu Olle är mjölkallergier så kanske han måste åta på ett visst sätt hela sitt liv, medan jag bara bara behöver göra det under några månader.

      Radera
  3. Nej usch vad jag tycker synd om dig! Allt på en gång liksom. Att känna sig otillräcklig är ju bland den värsta känslan som finns.
    Kunde ändå inte låta bli att skratta lite när jag läste kaffe med grus, du har ju ändå lite humor kvar 😉
    Låter som ett ypperligt tillfälle för er att åka upp till Stenungsund ett tag. Få lite avlastning av familjen och nyttja den goa sommaren vi fått här uppe äntligen 😍
    Hur som kommer det säkerligen ordna sig. Det brukar det göra. Efter regn kommer solsken. Kram på dig! 💗

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äsch, det går över, det är bara jag som har en sån dag idag, när allt går emot mig och jag känner mig lite deppig och nere.. Så är det ju i livet; det går upp och ner..
      Hahaha, jaa, men det smakar verkligen grus :)

      Vi åker nog till Stenungsund nästa vecka :)

      Massa kramar till dig <3

      Radera
  4. Vill bara tipsa dig om Lunds barnläkarmottagning!! De är fantastiska, bara att ringa dit man behöver ingen remiss! Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset :) Jag har hört att de ska vara toppen där (det är väl Sparta du menar?). Men jag har även hört att när man skickar en "egen" remiss tar det lååång tid att komma dit.. Men jag ska ta och kolla upp detta, för idag har jag ringt runt till barnmedicin och bara blivit runtslussad och iallafall inte blivit mycket klokare, snarare tvärtom då ingen vet något och ingen vill kännas vid något eller hjälpa till.. Så imorgon kör jag dag tre med att ringa runt och försöka få reda på vart remissen tagit vägen och om det finns möjlighet att skynda på det hela.
      Tack igen för ditt tips!!

      Radera
    2. Ja precis, det är den vid Sparta jag menar!! Jag har bara ringt dit så har vi fått tid direkt!! Med första barnet sökte jag för dålig viktuppgång när hon var 1 år och då fick vi tid för utredning inom 2 veckor.. När lillebror sen kom fick han feber efter 3 veckor och då kontaktade jag dom igen och fick tid samma dag! Så prova att ringa dom istället!

      Radera
    3. Återigen; tack för tipset :) Ska kolla upp detta, har bara hört gott om dem som sagt.

      Radera
  5. Men herregud, det var mycket tråkigheter på en gång, inte konstigt att livet är lite tungt just nu. ��

    Bra att du står på dig med Olle. Förstår att du vill veta vad som är fel både för hans skull och såklart din. Jag vet inte om jag hade klarat specialkost. Alltså om jag hade orkat med jobbet det medför. Då hade jag kanske hellre provat ersättning men jag vet att du gärna vill amma nu när det funkar så bra. Himla skit! Jag hoppas verkligen att han sover mer eller i alla fall kan ligga vaken själv när ni får reda på vad som är fel!

    Att ha två barn är mer än dubbelt jobb och man räcker ju tyvärr aldrig till riktigt som man vill men jag intalar mig att den tiden kommer. Nu är det bara att överleva. Vi har ju kommit lite längre och för oss har det blivit lättare och lättare även om vi blivit bortskämda med en lätt bebis.

    Och lägenheten också! Hoppas att skadorna inte är så stora och att det går fort att fixa. Tur att ni åker uppåt landet och kan få avlastning, hjälp och ladda batterierna lite!

    Kram kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite för mycket tråkigheter på samma gång.. Men det är bara att kämpa på ju, så är det ju.Jag tycker det är SKIT rent ut sagt att JAG ska behöva ringa runt och jaga efter remissen... Vad är det för sjukvård?! Hahaha, jaa, det vet jag ju mycket väl eftersom jag själv jobbar i samma landsting........... Jag står verkligen på mig, men samtidigt så är jag så sjukt mesig och det är nog där allt fallerar.. Jag vill liksom vara alla till lags, vara trevlig osv och inte stöta mig med någon. Jag försöker att bete mig på ett sådant sätt som jag själv uppskattar att patienter gör när jag själv är sjuksköterska.. Hittills verkar det ju totalt döfött eftersom jag inte får reda på något överhuvudtaget.

      Nää, alltså det där med kosten är verkligen trist. Och hade amningen varit som sist hade jag inte tvekat en sekund med att sluta amma, men precis som du skriver så funkar ju amningen verkligen denna gången.. Det är ett sånt stort beslut att sluta amma, och det är ett beslut jag absolut inte kommer att ta fören jag fått träffa läkare som tar reda på VAD det är Olle inte tål.

      Längtar verkligen efter att få åka till Stenungsund, önskar bara att jag då vet vad det är som är fel med Olle, men det lär jag ju tyvärr inte veta..

      KRAMAR <3

      Radera