fredag 3 juli 2015

Remiss på vift

Igår fortsatte jag mitt detektivarbete och ringde runt och jagade Olles remiss.. Jag var även på BVC men Olles BVC-sköterska var på semester och jag fick träffa en annan sköterska, och det besöket kunde jag lika gärna varit utan...! Till slut ringde allergimottagningen vårdcentralen som skrev en akutremiss till barnakuten.. Så igår satt Marianne och jag med Olle på barnakuten. Vi fick hjälp på en gång, mest troligt eftersom sjuksköterskan på allergimottagningen ringt och sagt att vi skulle komma och alla papper redan var färdiga. De tog vanliga prover (CRP,Hb, elstatus, puls O2 osv osv) och allt såg bra ut. Läkaren var orolig för främst Olles kaskadkräkningar men även hans utslag. Eftersom han går upp fint i vikt och alla prover såg bra ut så kunde de inte göra så mycket mer från akutens sida, vilket jag helt förstår eftersom vi var på just akuten och Olle inte var "dödssjuk" så läkaren skrev en ny remiss till allergimottagningen. Han ville även att jag skulle börja äta mjölk, ägg och nötter igen och att jag skulle smörja utslagen och prickarna med Mildison i tre veckor. Jag köper dock inte där med att börja äta mjölk, ägg och nöter igen! Nu senaste veckan har Olles kräkningar blivit bättre och han är mindre gnällig, det är bara utslagen som blivit värre och då känns det INTE bra att helt plötsligt bara börja äta allt det igen. Så därför har jag återigen kontaktat allergimottagningen och väntar nu på svar på dem.


4 kommentarer:

  1. Förstår att du vill avvakta med att äta allt igen tills du vet exakt vad som är problemet. Hoppas att ni får utrett det snart så att Olle får må bättre. På bilderna du lagt upp tidigare har jag inte märkt av Några utslag, men jag antar att de syns om man kommer närmre? Synd att det kommer en helg i vägen nu då, men hoppas ni får hjälp och svar i nästa vecka.
    (Vi skulle åkt imorgon och stannat borta till typ tisdag, men killarnas kusin är magsjuk så det bli inget nu. Så om ni åker till s-sund kan vi träffas typ när som helst. Förstår dock om ni stannar i Malmö tills ni fått mer svar på vad Olle inte tål)
    Kramig trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu håller jag tummarna för att vi får komma till allergimottagningen i början på nästa vecka så att vi kan åka till Stenungsund.
      Prickarna och utslagen kommer och går. De försvinner helt efter ett par dagar med kortisonsalva. Jag tror inte att jag har fotat honom "ordentligt" med utslagen. Ska kolla om jag har en bild, så skickar jag till dig på facebook :)

      Radera
  2. Jag hade precis samma problem med min andra, vi fick aldrig något svar, men jag tror det var något slags böjvekseksem även om hon hade det i ansiktet och händer, men allt försvann nästan exakt på 1års dagen om det är till någon tröst.. hoppas vården tar er på allvar så ni får svar så Olle får den hjälpen han behöver

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det ju också vara. Jag är nöjd så länge jag får reda på VAD det är så att man kan göra något åt det. Så skönt att det försvann på er flicka :)

      Radera