onsdag 29 juli 2015

Dermicin

I två omgångar så har Olle haft skorv i huvudet. Det har bara varit litegrann, och andra hade kanske inte tyckt att det var så "farligt" som jag. Båda gångerna har varit i samband med de utslag, prickar och eksem han haft. Första gången provade vi Borago som är en kräm man smörjer in huden med, tre gånger om dagen, där skrovet sitter. Det var kladdigt och den gången hade det ingen större effekt, det var först efter att vi började smörja med kortison som skorvet försvann. Den andra gången han hade det hade apoteket slutat att sälja Borago, och vi köpte därfin Dermicin istället. Jag hade inga höga förväntningar på det, men ville ändå prova. Dermicin är ett serum (ungefär som en olja) som smörjs in två gånger per dag på skorvet. Redan efter ett dygn var allt skorv borta, och därefter har jag smort med kortisin och mjukgörande efter läkarordination, och inget skorv har kommit tillbaka.

Jag gillade Dermicin bättre, såklart eftersom att skrovet försvann, men även för att det var enklare att använda, inte lika kladdigt, absorberades snabbare och den luktade bättre. Båda är parfymfria, men har såklart ändå en doft. När vi var på BVC igår tipsade jag sköterskan om just Dermicin om hon hade andra barn som drabbats av skorv.

När Nils haft skorv har jag smort in huvudet med barnolja och låtit det suttit en stund för att sedan tvätta bort det, gnugga huden lite lätt och sedan torka bort skorvet med en handduk. Provade även detta på Olle första gången han fick skorv, men det fungerade inte alls, och han var så liten då och huden kändes därför extra ömtålig. Nu andra gången körde vi Dermicin på en gång och som sagt så försvann det på en gång, jag behövde inte ens använda den medföljande "borsten" eller kammen. Tips, tips till andra föräldrar som har barn med skorv.

Dermicin, med medföljande "borste" och kam.

4 kommentarer:

  1. Åh, det kanske jag ska prova! Jack har faktiskt lite skorv i hårbotten. Det han hade som bebis försvann men nu har det kommit nytt. Och Tim har lite, han också. Tack för tipset!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, testa! På Olle funkade det verkligen super. Sedan är det så himla bra då det är ett serum och liksom absorberas snabbt.

      Radera
    2. Nu har både Jack och Tim skorvfri hårbotten! Det funkade fint. Vi körde i 3 dygn. Jag tycker att håret blev lite flottigt och glansigt och så luktade det....något...inte gott och inte äckligt men det luktade. Tack för tipset!
      -Jenny-

      Radera
    3. Vad roligt att det fungerade. Kan tänka mig att det blev flottigt, Olle har ju knappt något hår så därför blev väl det lilla hår han har inte flottigt.. Hade jag däremot tagit det i Nils hår hade det säkert blivit jätteflottigt..

      Radera