fredag 24 juli 2015

Olle tre månader

Olle är numera en gladare bebis och jag skulle vilja påstå att precis allt med honom är bättre just nu. Han verkar må riktigt bra nu, till skillnad från för några veckor sedan. Nu är han helt prick- och eksemfri, och är allmänt nöjd och glad (ja, kanske inte just när han är megahungrig eller supertrött), kräks mindre och verkar inte ha besvär med sin mage längre.

Så fort Olle får syn på Micke eller mig så skiner upp likt solen i ett fantastiskt leende. När man pratar med honom pratar oftast tillbaka, och då man härmar de ljud han gör blir han lite extra glad. Att ligga i babygymmet och konversera med leksakerna som hänger där är ganska kul, men roligast är när mamma eller pappa håller en leksak i framför hans ansikte, då fäster han blicken stenhårt på leksaken och koncentrerar sig till max. Han får ett jättegulligt utseende då och liksom spänner läpparna på ett roligt sätt, ja, han spänner faktiskt hela sina kropp och man ser hur han försöker att styra sina händer mot leksaken. Han styr alltid händerna rätt, öppnar händerna, och får numera oftast tag i leksaken, men han förstår ännu inte att han håller i den, så handen åker gärna ner och då ser han inte längre leksaken. Han har gärna ett par fingrar i munnen (tummen och pekfingret) eller hela handen, näsan iallafall. Det är inga som helst problem att följa varje sig Mikael eller mig eller någon leksak med blicken. Han ser på mycket längre håll nu och följer oss med blicken när vi flyttar oss i rummet. Här om dagen blev han även varse att han har två händer, och de är ganska spännande att spana in sina händer minsann. Några gånger tycker jag att det har låtit som att han skrattar, då jag tex kittlar honom på magen med mitt hår etc. Jag upplever att han än så länge föredrar att sitta i babysittern än att ligga i babygymmet. I babysittern kan han sitta länge och vara hur nöjd som helst!

Olle gillar att ligga på magen och spana på vad som finns i rummet, eller vad de som befinner sig i rummet pysslar med. Han är lika stark i nacken som tidigare, men det kan svaja till lite då man bär honom. När han ligger på mage så försöker han ibland att vända sig, nån gång har han lyckats, men jag tror mest att det ar berott på underlaget, är det tex sängen han ligger i så går det lättare, men ligger han på golvet så har han inte lyckats att vända sig. Han gör inte direkt några större försök till vändningar eftersom han verkligen gillar att ligga på mage.









Han sover fortfarande ganska kasst dagtid (iallafall om man jämför med Nils som sov flera timmar om dagen), men det blir längre och längre stunder, allt från 30 min till en timme ungefär (ibland längre, ibland kortare, de senaste dagarna har han sovit typ 20 minuter på förmiddagen i två omgångar och därefter tre timmar från 14-till 17 ungefär - skönt!). Han somnar allra bäst om han får somna i någons goa famn tillsammans med sin mjuka filt (gärna över huvudet, till mitt stora förtret, jag är livrädd att han inte ska få tillräckligt med syre, så att så fort han har somnat flyttar jag genast bort filten en bit). På kvällarna somnar han vid 22-tiden ungefär och sover till ca 03 då han äter, för att sedan sova vidare till typ 09. På nätterna sover han i sin egna säng fram till att jag ammar honom, för när han äter somnar jag och då blir det att han ligger kvar i vår säng bredvid mig.

Numera äter han inte lika ofta och det känns faktiskt som att vi har fått till riktigt bra rutiner, han äter i princip alltid på samma tidpunkter. Det brukar bli vid 06:30 (beroende på när han åt på natten) och sedan 11, 14, 18 och typ 21 och som sagt vid 03. Han äter betydligt kortare stunder (antar att han blivit mer "effektiv"), och bara från ena bröstet.

I kläder har Olle nu storlek 56 och de sitter som ett smäck på honom, han har även något enstaka plagg i storlek 62. I blöjor är det fortfarande storlek 2 som gäller.

1 kommentar:

  1. Guuuud så skönt med så få amningstillfällen! (#honsomammarvarannantimmepådagtid...)
    Nu är han verkligen en liten gullig och glad bebiskille - så härligt. Och så härligt att han mår så mycket bättre. En sovstund på tre timmar på eftermiddagen låter ändå fantastiskt! Kul med en så positiv månadsrapport!
    Kram

    SvaraRadera