onsdag 13 maj 2015

VAB

Det var inte länge Nils han gå på dagis nu när Mikael börjat jobba igen, två dagar. I förmiddags ringde de från förskolan och sa att Nils fått ögoninflammation, så det var bara att traska och hämta honom. Jag tror dock inte att ha har ögoninflammation, då han bara är röd i ögat och inte geggig eller rinning. Idag har alltså varit min första dag hemma själv med båda barnen. Det har gått både bra och dåligt.

Så fort Nils var hämtad så satte jag båda barnen i vagnen och gick på en långpromenad med dem. Vi tittade på ankorna som fått ankungar, något som Nils var riktigt fascinerad över. På vägen hem köpte vi med oss ingredienser till chokladbollar då det hade börjat regna, så det fick helt enkelt bli en eftermiddag inomhus. Vi bakade chokladbollarna tillsammans, och Nils hällde i alla ingredienser och blandade runt. Det gick riktigt bra att baka med honom och han uppskattade det. Efter lunchen var tanken att Nils skulle sova så att jag kunde vila lite och amma Olle, men Nils ville inte alls sova så vi låg alla tre i Mickes och min säng och tittade på barnkanalen och vilade.

Efter vilan kokade jag kaffe och så fikade jag och Nils på chokladbollarna medan Olle sov. Det var inga vanliga chokladbollar då vi varken hade socker eller smör i. Istället hade vi dadlar och kokosolja och det blev faktiskt riktigt riktigt goda, något jag inte riktigt hade förväntat mig.

Sedan var Olle jättehungrig och skrek samtidigt som Nils tappade ut allt sitt duplo och snubblade över det och blev arg för att han tappat ut sitt duplo samtidigt som han blev ledsen för att han slog sig. Detta i exakt samma sekund som Olle börjat amma, så jag fick springa ut i hallen där Nils låg på golvet och var både arg och ledsen (INGEN bra kombination när man heter Nils och är 2 år och 5 månader gammal) och mjölk sprutande överallt... Nils blev sådär trosigt ledsen-arg och ville inte alls ha min hjälp eller tröst, samtidigt som han visst ville ha det. Olle låg inne i sovrummet och skrek och mjölken sprutade..... KAOS! Då gick jag faktiskt tillbaka till Olle eftersom Nils bara blev arg och inte alls ville ha tröst.. Usch usch så hemsk jag kände mig, men vad skulle jag göra?

Nils och apan, hans "kompis" som han ständigt leker med och som ska vara med överallt. 

En sovande Olle.

Spännande med ankungar!

Nils sa "mamma anka, pappa anka och tre ankbebisar". Han är riktigt duktig på att räkna och läsa siffror Nils.

Lillebror och storebror middagsvilar.




Kaffe och chokladbollar; onsdagslyx på hög nivå.

"Mmm, så goda chokladbollar mamma. Jag vill ha en till."

Lite smått stressad känner jag mig fortfarande trots att Micke varit hemma några timmar (jag råkade sno en grannes tvätttid mitt i allt kaos också, fick för mig att det var torsdag och grannen blev inte direkt överlycklig på mig, vilket jag verkligen förstår. Så när jag låg och ammade i en alldeles blöt nerkräkt säng så ringde det på dörren...  Nils blev näst intill hysterisk och sa typ tusen gånger "det riner på dörren mamma". Jag fick gå och öppna med lillebror ammandes, och där stod arga grannen och sa att jag tagit hennes tvätttid, hahahha, vilken syn det måste ha varit.). Nu ska det bli riktigt riktigt skönt att lägga sig och sova.

4 kommentarer:

  1. Hahaha, ja det var både plus och minus på den dagen!
    Det gåååår inte alltid att räcka till till båda barnen samtidigt. Tyvärr. Du vänjer sig. Och faktiskt kommer Nils att vänja sig också. I alla fall gjorde Jack det. Han accepterar liksom att jag inte kan hjälpa honom när jag ammar och jag förklarar det också för honom. Är han ledsen får han komma till mig och sitta på andra sidan så att jag kan krama honom lite halvt. Förresten händer allting just när man ammar, hehe... Om några veckor har du vant dig vid den nya verkligheten men vissa dagar är helt klart värre än andra. Och vissa bättre!
    Kram och trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen, hahahahah :)
      Nej, du har så rätt, man kan ju verkligen inte dela på sig. Det känns nu som att Nils har förstått det, och accepterat det och att han är bekväm med att han numera inte är själv.

      Hoppas att ni hade en fin helg!

      Kram

      Radera
  2. Men vilket kaos! 🙈 fast ett gulligt kaos för om ett tag när du fått rutin på sådana här incidenter och fått kläm på vad man ska prioritera (tänker på det när båda barnen grät, förstår att du kände dig hemsk men vad ska man göra! Man kan ju inte dela på sig. Nästa gång kanske Olle får vänta) så kommer du nog skratta åt det!
    Tycker du gjorde ett galant jobb idag 👏😄 måste vara en omställning med två små som pockar på uppmärksamhet nu för Nils är ju fortfarande liten. Hoppas du får sova gott i natt. Imorgon är en ny dag ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kaos var det verkligen, men det gick ju bar tillslut ändå :)
      Tusen tack, vad du är gullig!

      Radera