tisdag 12 maj 2015

Första dagen själv

Igår var första dagen jag var själv med Olle. Micke började att jobba igår, och körde Nils till förskolan på väg till jobbet. Olle och jag startade dagen med en sovmorgon till 9:15, och det var välbehövligt eftersom det inte blir lika mycket sömn som vanligt då man har en nyfödd som ska ammas och bytas blöja på.

Det var riktigt skönt att vara själv, över förväntan faktiskt. Jag kommer ihåg när Micke började att jobba när Nils var nyfödd; då tyckte jag att det var hemskt när vi var själva de första dagarna. Så upplevde jag det inte alls nu, men det beror ju säkert på att jag är mer trygg i min roll som mamma och att jag redan gjort detta en gång tidigare.Det som är lite "problematiskt" är stundtals att hinna med sig själv, tvätta och klä på sig och att få äta, men helt ärligt så gick även det bra och var inte alls lika oanständigt som jag upplever att jag tyckte när Nils var nyfödd.

På förmiddagen var vi ute på en promenad i Pildammsparken tillsammans med Elin och Elvin. När vi kom hem åt jag lunch och ammade Olle och sedan var det dags att lägga Olle i vagnen för att promenera bort till förskolan och hämta Nils. Det gick så himla bra att hämta honom; han blev överlycklig då jag kom och klädde gladeligen på sig sina ytterkläder, vilket han aldrig gör annars. Sedan satte jag honom i vagnen, bredvid Olle, och även det gick toppen (annars vill han gärna gå själv, och det är ju toppen, men just igår ville jag hem snabbt). När vi kom hem åt vi mellis och lekte en stund och Nils var på toppenhumör! Jag ammade Olle i soffan och Nils lekte bredvid med sitt Duplo och på riktigt så var faktiskt allt frid och fröjd.

När Micke kom hem från jobbet var alla glada och nöjda och jag hade till och med börjat med maten.

Lilla godisen.

En lekande storebror och en ammande lillebror - allt frid och fröjd.

2 kommentarer:

  1. Så härligt att det gick bra!
    Har jag frågat vad som gäller i Malmö? Har ni också 15 timmar i veckan för Nils?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Superskönt!
      I Malmö är det också 15 timmar i veckan som gäller, men de två första månaderna får man ha barnet 30 timmar på vecka. Sedan när det är 15 timmar per vecka så är det tydligen två dagar ena veckan och tre dagar andra veckan vilket jag tycker är riktigt riktigt bra då det gör att han kan börja klockan 08 och då kan Micke lämna honom på väg till jobbet.

      Radera