onsdag 27 maj 2015

Sluta med blöja

Det händer grejer här hemma minsann.Först slutade Nils med nappen, bara sådär ju. Sedan slutade han att sova middag på dagen (på förskolan sover han ca 45 minuter, men det är inte varje dag han gör det) och sedan två veckor tillbaka har han även slutat med blöja! Min lilla pojke börjar bli stor..!

Tidigare har han inte velat prova att sitta på pottan, nästan blivit arg då man föreslagit att han ens skulle sitta på den med kläderna på. Men sedan den när den dagen då jag fick gå till förskolan och hämta hem honom för att han hade ögoninflammation, har han kissat på pottan. Jag minns inte ens hur det hela började, men jag satte honom på pottan och det kom kiss och sedan skrotade vi blöjorna helt och han kissar varje gång man tar honom till pottan. Det har hänt någon olycka då och då, men det är faktiskt sällan. På dagis är han ännu mer duktig och där har det aldrig hänt "olyckor".

I början fick han ett klistermärke att sätta på pottan varje gång han kissat, men sedan började jag glömma bort det så det rann helt enkelt ut i sanden, utan problem. Nu har han även slutat med pottan, så nu kissar han på toaletten istället vilket är himla smidigt eftersom det inte alltid finns pottor när man inte är hemma, tex på köpcentrum eller hemma hos vänner etc.

På natten har han fortfarande blöja, men oftast är den snustorr då han vaknar så jag tänkte att han skulle få sluta med blöja även på natten, men jag måste köpa ett stort "kissunderlägg" först bara.

Nu kör vi projekt "nr 2 i pottan/toan", men det går inte lika bra, men det var precis vad jag hade förväntat mig efter att ha läst en hel del om det.

Polisbilskalsonger, lyckan för en snart 2,5-åring.

2 kommentarer:

  1. Han är så duktig!
    Säkert är det reaktioner på att han blivit storebror, men bra sådana. Härligt att slippa blöjorna!

    SvaraRadera