onsdag 6 maj 2015

Kvällsmys

Vi var på utvecklingssamtal på förskolan idag. De sa att Nils är väldigt duktig på att räkna, att tala om alla barns namn, att läsa vissa siffror och bokstäver (allt detta gör de på samlingen och Nils är den enda som kan svara och att han därför alltid svarar först, så därför får de ibland säga till honom innan att han inte får svara så att även de andra barnen får chans att svara), att bygga stora slott med klossar, att han är väldigt snäll och rättvis mot alla barn, att han äter ganska dåligt och att han är en tänkare som är känslosam och just nu ganska känslig. De tyckte att de märkt en skillnad på honom de senaste veckorna, att han liksom "stannat upp" i sin lek och börjat tänka och då blivit ledsen (inte gråtit eller så, utan uttryckt det på annat sätt), och de trodde att det har samband med att jag har varit sjukskriven, gravid och att han skulle bli storebror. Och det tror jag verkligen att de har rätt i, och det har ju även vi märkt hemma, men då i form av trots.. Usch usch usch så mitt mammahjärta blödde och värkte när de sa så.... Jag känner mig hemsk, som att jag inte tagit hand om honom tillräckligt och inte gett honom ordentligt med kärlek.. Jag hoppas verkligen inte att ha far illa av detta. De sa även att de märkt skillnad de här två senaste dagarna, men att de då tycker att han är sig själv igen, ååh vad jag hoppas att de har rätt!

Nils och jag badade innan han åt kvällsmat och borstade tänderna (eller ja, jag badade inte, men var med honom inne i duschen där badbaljan står). Sedan läste han och jag en godnattsaga och hade lite egentid bara han och jag. Det är så mysigt med bad, kvällsmat och godnattsaga. Jag måste verkligen bli bättre att få till tid bara Nils och jag. Oftast blir det på kvällen, vid läggning, då Olle alltid sover just då.

Nu vid 21-tiden går Olle och jag och lägger oss. Eller ja, Olle har sovit sedan 18-tiden.. Han vaknar två till tre gånger per natt och äter, så därför går jag gärna och lägger mig "i tid", vilket brukar bli vid 21-tiden. Sedan somnar jag dock inte kanske fören vid 22-22:30 då jag alltid ligger och grejar med mobilen, kollar instagram, facebook, bloglovin osv.. Jag tänker alltid att jag ska sova på en gång, men det blir av någon anledning aldrig så..

Han borde förövrigt vakna relativt snart då han borde vara ganska så hungrig vid det här laget. Kanske lika bra att inte hinna somna innan dess.

Sötaste lilla sovande Olle. 

1 kommentar:

  1. Det är så svårt när så små killar blir storebröder eftersom man inte säkert kan veta hur mycket den nya bebisen påverkar och hur mycket som är "vanlig" trots och andra utvecklingsfaser. Men jag tror helt klart att han blir påverkats och att hans sätt att anpassa sig är att bete sig lite "annorlunda". Hoppas att han blir vanliga Nils igen då!

    Vi har alltid tagit varannan läggning med Jack och det gör vi nu också. Eller. Den ena badar och börjar lägga honom och om han inte somnat strax innan 20.30 (vilket han sällan har), så löser den andra av. Nästa kväll gör vi tvärtom. Det är faktiskt inte alls många kvällar amningen ställt till det och jag är glad att vi fortsatt. Jag tycker om att lägga Jack och försöker pussa lite extra på honom då. Men samtidigt vill jag ju mysa med Tim också.... Haha...

    SvaraRadera