tisdag 5 maj 2015

Solskydd för ansiktet

Årets solskydd blev Rodials Dark Spot Sun Filter SPF 30 och Elemis Liquid Layer SPF 30. Först köpte jag Rodials solskydd då jag, som jag tidigare har skrivit, har fått mycket pigmentfläckar under graviditeten och detta solskydd ska ha en uppljusande effekt och den ska reducera uppkomsten av mörka fläckar på huden - dvs precis det jag söker just nu. Men, det är rätt dyr och eftersom jag måste använda solskydd varje dag för att inte förvärra de pigmentfläckar jag redan har så köpte jag Elemis solskydd att använda dagligen och Rodials när jag vet med mig att jag kommer att vara utomhus mycket. De båda solskydden kommer att gå åt snabbt, det är jag säker på.

Hittils har jag bara hunnit att använda RodilasDark Spot Sun Filter, och jag älskar det! Det går supersnabbt in i huden och jag märker inte att jag har det på mig, bättre kan det ju inte bli. Man måste dock vara noga med att inte smörja allt för nära ögonen då den svider en hel del om den kommer i ögonen.

Jag har funderat på att köpa ett solskydd i puderform, för att kunna "bättra på" då jag har makeup. Självklart kommer jag att smörja med Rodial eller Elemis innan jag lägger min makeup, men om jag gör det på morgonen och går ut vid lunch så har ju det skyddet jag smorde på på morgonen inte längre full effekt, och då vill man ju inte smörja in sig med en kräm ovanpå makeupen. Så därför borde ju ett solskydd i puderform vara toppen. För några veckor sedan vann jag en Instagramtävling hos BareMinerals. När jag fick hem min vinst hade kuvertet gått sönder, så därför skickade de en ny vinst till mig. Då fick jag bland annat deras solskydd i puderform, så himla bra eftersom jag tänkt köpa det, men nu slapp jag ju det :)

Rodial Dark Spot Sun Filter SPF 30 och Elemis Liquid Layer SPF 30.

Bare Minerals Natural Sunscreen SPF 30.

Visste ni att det inte är så stor skillnad på SPF 30 och SPF 50? SPF 30 skyddar huden till 97% mot UVB strålning och SPF 50 skyddar huden 98% mot UVB strålning.

Både Rodial Dark Spot Sun Filter SPF 30 och Elemis Liquid Layer SPF 30 ger bredspektrumeffekt, dvs de skyddar mot både UVB och UVA strålar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar