måndag 25 maj 2015

Mjölkproteinallergi?

Sedan nästan en vecka tillbaka har Olle varit väldigt missnöjd, det har inte gått att lägga ner honom överhuvudtaget dagtid då har han gråtit och skrikit nåt enormt. Inte ens när man bar honom har han varit nöjd.. Dagtid har han haft enormt svårt att komma till ro, och då han väl somnat har han sovit max 10 minuter åt gången. Han har enormt mycket röda prickar i ansiktet och öronen har har sett jättekonstiga ut med typ "gula torra sår", oerhört svårt att förklara. Han kräker som bara den, vilket han gjort sedan han föddes, och jag byter bajsblöjor så många gånger varje dag att jag inte ens kan hålla reda på hur många gånger det faktiskt är..

Vid lunch idag så höll jag på att gå upp i atomer.. Jag var så hungrig och hade inte kunnat äta frukost då han varit så gnällig och bara ville att jag skulle bära runt på honom och då jag hade en tandläkartid att passa så han jag helt enkelt inte att äta frukost.. När jag stod och stekte två ägg till lunch så låg han i vår säng och gallskrek, för just då kunde jag ju inte hålla honom, om det skulle skvätta något varmt på honom när jag stekte äggen.. Sedan när jag skulle äta så kunde jag ju inte heller hålla honom eftersom det är svårt att skära samtidigt som man bär någon.. Jag slängde mig maten så fort att jag fick ont i magen, och mätt blev jag inte heller. Jag höll på att börja gråta då jag tyckte att situationen var så jobbig och jag tyckte så synd om Olle.. Så jag tog honom i famnen och sprang ner till BVC (som ligger 10 meter från vår lägenhet) och visade alla utslag till BVC-sköterskan och förklarade hur det har varit den senaste veckan... Hon sa direkt att hon trodde att han har mjölkproteinallergi.... Det trodde vi ju även med Nils, så därför åt jag mjölkproteinfri kost i några veckor, men som tur var hade Nils inte det..

Det är mycket som stämmer in på Olle vad gäller mjölkproteinallergi. Han går upp i vikt otroligt bra, så just den biten stämmer inte i, men alla andra symptom gör det. Så från och med idag äter jag mjölkproteinfri kost, skittråkigt, men vad gör man inte får att ens barn ska må bra? Nu håller vi tummarna för att han inte är allergisk, utan att det helt enkelt är något övergående. Stackar stackars Olle!

4 kommentarer:

  1. Men blä vad jobbigt. Jag har ingen koll på detta, det enda jag funderar på är om det inte borde visat sig tidigare än efter en månad? Jag hoppas nästan ändå att kosten gör susen så att Olle får må lite bättre och bli lite nöjdare även om det vore trist om han hade mjölkproteinalllergi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaa, verkligen! Tycker så synd om honom att han inte mår riktigt bra, och samtidigt är det sååå jobbigt att hela tiden bära runt på honom.. Just nu känner jag verkligen att jag INTE räcker till för varken Nils eller Olle..

      Vi ska till vårdcentralen idag då prickarna spritt sig ner på bröst, axlar, nacke och rygg. Men samtidigt har de försvunnit från pannan och övre delen av ansiktet (samtidigt som det ökat i nedre delen av ansiktet). Öronen ser så knepiga ut också... Från början såg de typ "såriga" ut, och sedan blev de gulna och flagande och efter att jag badade honom igår så föll att "flag" av, men nu är de istället alldeles helst sjukt galet torra och gula ut istället... Usch, detta är SÅÅ jobbigt och jag hoppas verkligen att det finns något att göra och att vi får hjälp idag.

      Radera
  2. Låter som vår Alice. Missnöjd konstant! Tyvärr trodde ingen på mig förrän hon var ett år. Det behöver inte vara en allergi utan mer en överkänslighet.... Ibland kan man introducera mjölk igen efter några månader. Kämpa på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men oj, ett ÅR?! Det hade ALDRIG gått med denna pojk, men sedan såg han ju inte riktigt klok ut förra veckan heller med alla utslag och eksem..
      Växte allergin bort eller har hon kvar den fortfarande?

      Vi kämpar på, tack för dina omtanke <3

      Radera