tisdag 1 september 2015

Hemma med grabbarna

Jag börjar få in mer snits på att vara hemma själv med båda barnen. Det är för det mesta riktigt roligt och inte alls så panikartat som det var i början. Sedan Nils började på föris igen så har han blivit som ett helt annat barn jämfört med tidigare i somras, då han var galet trotsig och envis som synden. Nu lyssnar han vad jag jag säger till honom och gör dessutom det jag ber honom om. Ibland behöver jag tjata mer och bli lite mer arg, men oftast så bara gör han det han ska på en gång. Inte ett enda utbrott har han fått sedan han började på föris igen.

Vi brukar bygga tågbana eller leka med duplo, leka affär eller picknik. Vara ute och cykla med spinningcykeln, vilket han verkligen älskar och han är såå duktig med den, vi brukar vara ute i parken och leka på lekplatsen eller rita eller pyssla med "ploppar" (typ som en jättestor pärlplatta, fast pärlorna har piggar) eller så tränar vi bokstäver, och även det älskar han. Olle hänger med på ett hörn, och sitter oftast i mitt knä. Han blir alltid inkluderar i Nils lekar. När Olle ligger på sin lekmatta på mage, eller i sitt babygym etc, då är Nils gärna där och "leker" med honom eller vill vara kärleksfull och pussa och krama på honom, ofta är han dock väldigt hårdhänt eftersom han inte riktigt förstår att det kan göra ont då man lägger sig på lillebror etc.

När jag ammar Olle gör jag alltid det i vår säng eftersom jag tycker det är bäst att liggamma. Är Nils hemma från förskolan då så brukar även han ligga i sängen, och vi läser en saga, eller så får han ligga och spela med plattan. Han har flera spelappar där han lär sig siffror och bokstäver och ska räkna saker eller träna på olika färger och geometriska former, dessa spelar gillar han mycket. Han gillar även radioapan och barnkanalen-appen. Sedan han fick barnkanalen-appen tittar han betydligt mindre på Youtube, för det blir ju liksom mest "slötittande" och ger liksom inte så mycket. Dessutom skulle han säkert kunna sitta med Youtube flera timmar om han fick..

Vi äter alltid tillsammns och efter lunch gör vi alltid något rolgit mellanml tillsammans, tex smoothie eller som det nya favoritmelliset; glass som vi gör på frysta hallon och banan (inget socker etc) gott och nyttigt. Nils vill alltid duka så då får han hjälpa till med det.

Mina grabbar, de finaste bröderna! 

Nils "läser bok" för sin lillebror. 

2 kommentarer:

  1. Skönt att vardagen fallit på plats. Det är ju mer med två att ta hand om men man vänjer sig ju fort, tack och lov.

    Just nu är vi inne i en lite jobbig fas. Tim rullar ju överallt och vill självklart ha Jacks leksaker. Det vill inte Jack och säger "suuuuta" till Tim för att han ska sluta. Tim struntar i sina leksaker och går direkt på Jacks som är mer spännande. Jag jan ju inte plocka bort Jacks så nu är det stenkoll för jag är rädd att någon liten del ska lossa och att han ska äta den. Det är mycket svårare med barnsäkrade när man redan har ett barn känner jag....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man vänjer sig, man måste ju :)

      Åhåå, kan tänka mig att det kommer bli preciiiis likadant hemma hos oss inom en snart framtid...

      Radera