torsdag 27 augusti 2015

Olaplex

Igår var jag hos frisören för att klippa topparna och färga och bleka utväxten. Mia, som min frisör heter, klippte av ganska bra på mitt ganska redan korta hår då jag vill ha samma längd på mitt hår, dvs det ska vara lika lång fram som det är bak. Som det är just nu så är det kortare längst fram då det är som mest tunt där och därför slits mest. Sedan är det nog längst fram jag tappat mest hår under amningen med Nils, och nu även med Olle (för nu jäklar har jag börjat att tappa hår, golvbrunnen är full med hår varje gång jag tvättat håret). Efter amningen med Nils klippte jag av det lilla korta hår som var kvar fram i ansiktet till en lugg för att det såg så himla tunt och fjösigt ut, och även det gör ju att jag såklart har kortare hår fram i ansiktet jämfört med längden bak i nacken. Nu känns håret superduper kort och lite "tantigt" då håret längst fram fortfarande är kortare än det i nacken. Egentligen gör det mig inte så mycket att håret känns kort (iallfall inte det i nacken) för att varje gång jag klipper mig (var 8:e vecka) så tycker alltid att håret är för långt. Alltså, egentligen vill jag ha långt hår, längre än nedanför axlarna, men jag vill att allt hår ska vara lika lång och inte tunt och slitet så därför har jag kort hår till allt vuxit sig jämnlångt. Håret blev även något mörkare igår då det blivit så ljust under sommaren utav solen.

Mia frågade om jag ville prova Olaplex i blekningen och färgningen. Jag har sett och läst om Olaplex på jag vet inte hur många ställen den senaste tiden, så självklart ville jag prova. 

Olaplex är en molekyl som återskapar hårets egna svavelbildningar vilket gör strukturskadat hår mindre skadat. Typ. Gå in här och läs om ni är intresserade. Man har det alltså i färgen eller blekningen hos frisören, sedan tvättas det ut när man tvättar ur färgen och därefter schamponerar man håret och tar återigen i Olaplex som ska sitta i i håret tio minuter för att sedan även det sköljas ur och avslutas med schampoo och balsam. Man kan välja att fortsätta Olaplexbehandlingen hemma, med deras produkt Hair Perfector. Självklart valde jag att köpa med mig det sista steget i behandlingen, dvs "hemmabahandlingen" eftersom jag vill ha så bra resultat som möjligt. 



Det ska bli mycket spännande att se om jag märker någon skillnad på mitt hår. Såhär direkt efteråt märker jag faktiskt ingen skillnad, och det sa Mia att det är ganska vanligt och det är först efter ca två veckor som man märker skillnad. I flera hår var mitt hår som en svintoboll mitt på huvudet varje gång jag tvättade det. Men sedan jag för ca 1,5 år sedan började att klippa av håret rejält varje gång jag var hos frisören och började att blanda både blekning och ljusarefärgning så har faktiskt den där svintobollen försvunnit! Så kanske att jag inte märker någon skillnad på mitt hår med Olaplex, det återstår ju att se. Just nu fönar och platt-tångar jag inte håret särskilt ofta heller då jag dels inte har tid och jag dessutom vill slita på håret så lite som möjligt.

Olle höll mig sällskap igår. 

3 kommentarer:

  1. Olaplex är guld värt! Tack vare det kunde jag gå från "mörk" till så blond som jag blev på bara en gång 👌

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, så bra :) Märker du någon skillnad på ditt hår i övrigt sedan du började med Olaplex?

      Radera
  2. Jag använder det inte utan chrille hade Olaplex i blekningen.

    SvaraRadera