onsdag 26 augusti 2015

Besök på BVC

Förrförra gången Olle var på BVC hade han inte gått upp så bra i vikt, medan han gången efter det gått upp helt okej. Denna gången hade han återigen inte gått upp särskilt bra i vikt. Han hade heller inte ökat något i varje sig på längden eller huvudomfånget. Nu hade han gått upp 100 gram, från 6090 gram till 6090 gram, men är som sagt fortfarande 62 cm lång. Hans växtkurva ser ju därför lite märklig ut nu.

Förra veckan ville han amma från båda brösten, vilket han inte gjort tidigare. Han började även vakna fler gånger på nätterna för att äta. Därför pratade vi om att börja ge ersättning på kvällen efter kvällsamningen. Det är ju svårt att veta om mjölken börjar sina eller om han är i någon fas eller om han bara växer mycket som gör att han vill äta mer. Men, BVC-sköterskan tyckte att jag skulle prova att ge ersättning då han inte växer som han ska. Så jag gick till apoteket och köpte Peticate som är en mjölkfri ersättning. Men när jag kom hem så kändes det bara fel. Dels för att han kanske går upp i vikt bättre om han vill amma mera (vilket han visserligen inte vill längre, nu är det återigen bara från ena bröstet han ammar och han äter bara en gång per natt igen), men sedan tänkte jag även på ifall det kan vara så att det är för att jag återinfört mjölk igen som gör att han inte växer som han ska, dvs ifall han är mjölkallergier. Dessutom så är det så att han har bajsat två gånger på 5 veckor, ja, TVÅ gånger på FEM veckor.. Och sedan helt plöstligt nu nrä jag ökat upp mjölkproteinet så var magen igång tre dagar på raken.. Så om jag börjar att ge honom ersättning och OM han är mjölkallergiker och därför inte går upp vikt men helt plöstligt ökar i vikt för att han får ersättning så kanske vi missar allergin. Plus att ersättning kan göra att bebisen får ont i magen och blir förstoppad och får han då ont i magen kommer jag inte veta om det är ersättningen eller om det är mjölkproteinet jag äter, och blir han återigen förstoppad så vet jag ju inte om det är ersättningen eller mjölkproteinet... Sedan kanske han bajsade flera gånger på raken på grund av det faktum att han inte bajsat länge - jag vet ju inte.. Därför ringde jag allergimottagningen för att fråga om råd, och de tyckte att jag skulle vänta med ersättningen eftersom att jag håller på att återinföra mjölkprotein i min kost. Om han även vid nästa viktkontroll inte ökar något så kanske man måste börja ge ersättning ändå, eller iallafall börja fundera på varför han inte växer som han ska.

Jag är så trött på att hela tiden behöva tänka efter och resonera själv med alla råd jag får.. Jag är ett kontrollfreak ut i fingerspetsarna plus att jag kanske är ganska yrkesskadad, så jag måste kontrollera och kolla upp precis allt.. Ofta är det för att min magkänsla inte känns bra, i detta fallet ringde jag ju allergimottagningen för att rådgöra med dem, och det visade ju sig att min magkänsla sa rätt. Jag förstår att BVC inte kan veta precis allt, och att allergimottagningen som faktiskt kan detta ger mig andra råd - men det är så jobbigt att ständigt behöva vrida och vända på allt och kontrollera allt som sägs.

Denna gången är jag inte orolig för att han inte går upp i vikt och inte växer längdmässigt. Jag väljer att inte oroa mig fören vi varit på nästa viktkontroll om två veckor. Jag har tillräckligt att tänka på med den eventuella mjölkallergin och de faktum att han blir allt mer rödflammig och prickig på huden och är mer gnällig. Men prickarna kan ju vara värmeprickar och gnälligheten kan ju vara en fas - så jag fortsätter lite till med den mängd mjölk jag äter idag och jag smörjer med mjukgörande (eftersom det är prickar och inte eksem). Och så får tiden utvisa om jag ska sluta äta mjölkprotein igen.

2 kommentarer:

  1. Men blä vad många turer det är fram och tillbaka för er hela tiden! Förstår att det är jobbigt att behöva hitta lösningar själv och dubbelkolla med olika ställen. Håller med om att ersättning nu kan bli lite missvisande med tanke på komjölkproteinet. Och återigen, han har ju gått upp!
    Tim var 66 cm både på 4 och 5 månaderskontrollen men 68 vid 6 månader. hoppas att Olle växt till nästa koll.

    Grannbebisen har börjat riva sig och har fått utslag och där ska de få göra ett test som visar om hon är överkänslig. De gjorde samma test med storasyster så de vet ju att det finns...Kan inte du få göra det testet på Olle så att ni vet säkert?
    Kraaam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är rätt jobbigt.. Men nu blickar vi framåt och inväntar nästa BVC-kontroll om en vecka.

      Jag önskar att de kunde ta blodprov och göra pricktest på Olle, men de vill helst undvika det då svaren tydligen kan vara missvisande.. Fattar inte riktigt det där.

      Radera