måndag 24 augusti 2015

Olles dop

Igår hade vi dop för Olle. Dopet var litet kärleksfullt och familjärt dop med mina föräldrar och bröder och Mikaels föräldrar samt Mikaels bästa kompis Erik. Vi hade ett litet omvänt dop, alltså vi gjorde allt i omvänd ordning mot vad man kanske brukar göra. Vi började därför med middag och tårta hemma hos oss, och åkte sedan tillsammans till kyrkan. Detta då mina föräldrar har en bilresa hem på 3-4 timmar, och eftersom att dopet var 15:30, så blev det bäst att göra så och det var himla bra faktiskt.

Olles faddrar blev Mickes kompis Erik och min lillebror Eric. Nils faddrar är Mickes kompis Erik och min lillebror Jon och Nils heter Alexander i mellannamn efter min bror Eric som heter Eric Alexander. Olle heter Adam i mellannamn som är efter Jon som heter Jon Adam Olof. Så en barnet har ena brorsan som fadder och den andras brorsans mellannamn och andra barnet har tvärtom med fadder och mellannamn - om ni hänger med?

Det var Eriks pappa som var präst och döpte Olle, precis samma präst som vi hade när Nils döptes. Så Nils och Olles gemensamma fadders pappa var alltså präst - hänger ni med nu?! Haha!

När alla satt i kyrkan och vi gick in med Olle så spelade organisten Pippi Långstrump - totalt oväntat, men SÅ bra! Själva dopet tog inte så lång tid och Olle var på bra humör. Nils fick hjälpa till och hälla vatten i dopfunten. När Olle sedan döptes och fick vattnet på huvudet så log han stort mot prästen. Vi sjöng "tryggare kan ingen vara", "med vår glädje för livets under" och "måne och sol" - tre mycket vackra och passade psalmer till just ett dop. Organisten spelade även piano (och inte bara orgel) och sjöng "silverbarn" för oss alla.

Redo för gäster!

Dukning gick i ljusblått.

Nils, min pappa, Jon och Eric och min mamma.

Mamma.

Mickes mamma Marianne och Mickes kompis Erik och både Nils och Olles fadder.

Mickes pappa Mats. 

Eftersom jag delvis äter mjölkfritt fortfarande var det svårt att bjuda på tårta, så därför blev det hederlig gammal kladdkaka som var mjölkfri. 


Olle Adam, alldeles nydöpt.

Olles faddrar Eric och Erik och så Olle och resten utav hans familj tillsammans med prästen som som sagt är Eriks pappa.

Olles mormor och morfar.

Nils ville aaabsolut inte vara med på bild!

Huvudpersonen för dagen!

Jag känner mig riktigt nöjd med Olles dop, och att vi var så få gjorde det hela lite extra speciellt. Sedan var det extra roligt att mamma, pappa, Eric och Jon kom redan i lördags så vi umgicks med dem hela lördagen och fick träffas en dag extra trots att dopet var en söndageftermiddag.

1 kommentar:

  1. Mysigt med ett litet dop och jadå, jag hängde med på alla turer! Då blev det inget Eino för Olle då, men jag gillade ändå historierna bakom namnen.
    Kram till er!

    SvaraRadera