lördag 5 januari 2013

Nyårskrönika

2012 har varit ett fint år, och har kantats av min graviditet. Det började dock rätt tråkigt med en cysta på äggstocken och missfall... Sen helt plötsligt bodde ett litet liv i min mage igen - ett mirakel enligt min läkare. Tiden efter det kantades av ständig oro för att något var fel i magen, men så är det väl för de flesta som är gravida. När jag började släppa min oro njöt jag till fullo av min graviditet som verkligen var jättebra, jag mådde hur bra som helst! Under året kom Micke och jag allt närmare varandra och den kärlek jag känner till honom går inte att förklara i ord. 

Jag bytte jobb i slutet på 2011 och vantrivdes i början av 2012, sen helt plötsligt vände det och jag trivdes som fisken i vattnet och började älska min arbetsplats och mina arbetskamrater. 

Sara och Jennifer kom in i mitt liv, och de var så roligt att äntligen ha hittat en egen umgängeskrets för innan jag träffade dem hade jag inga vänner här i Malmö och det var inte särskilt roligt. 

Januari 
Skönt att börja ett nytt år, jag slängde ut julen och in med våriga färger i lägenheten. 

Veronika och Christian var och hälsade på oss.

Sara bodde i Malmö under flera månader och hade praktik och vi fikade en massa. 

Februari
Jag var hemma en vecka i Stenungsund och träffade alla mina fina vänner och hade massa mys med mamma.
Finaste Ebba och jag var ute på massa låångsamma taxpromenader.

Kusiner!

Vacker vinterpromenad med mamma och Ebba på Stenungsön.


Jag försökte få liv i mina pelargoner. 

Mars
Våren kom! Trots hälsporre och stukad fot lyckades jag ändå komma igång med min träning.
Jag klippte lugg.

Joggingskorna åkte på. 

Marianne och jag var iväg på massa mysiga saker, vi kikade i butiker och fikade. 

April
Detta var en omtumlande månad då jag blev gravid efter att precis genomgått ett missfall. Lycka blandades med oro. 

Mamma och pappa var i Egypten så vi passade Ebba.

Jag hade en superkväll med Jennifer, Matilda och Sara - den sista på mycket länge då... 

... jag hade en bulle i ugnen! Vilket jag (enligt mig själv) talade om för Micke på ett mycket roligt sätt: jag hade skrivit "titta i ugnen" på min mage - och i ugnen låg ett stort kort på en kanelbulle. På kortet stod det "1+1= 3, Du ska bli pappa!"

På valborg åkte Micke och jag till Örebro för återträff med våra gamla kompisar och festen 48h. Emelie var också gravid, så vi var båda gravida i hemlighet och drack alkoholfria öl och gjorde allt för att dölja att de var just alkoholfria. Ingen misstänkte något.

Maj
Sommarvärmen började komma, ååh så härligt det var! I vecka 10 var jag på ett ultraljud för att stilla min oro att det verkligen var någon där inne. Lyckan var total när jag såg det lilla hjärtat slå på barnmorskans ultraljudsskärm. Älskade underbara Ebba lämnade oss efter många fina år, herregud så ledsen jag var att vår fina tax inte fanns med oss längre... 

Sol!

Afterwork i den sköna solen med Jennifer och Sara.

Juni 
Sommar och min första riktiga semester!!! Jag fick fast tjänst och hade såå dåligt samvete då jag inte talat om för min chef att jag var gravid.. Faktum var att det just då bara var fem personer som visste att jag var gravid. När jag var hemma vid midsommar var jag i vecka 14, jag berättade för mamma att hon skulle bli mormor och hon blev så glad. Vi började även berätta för alla andra att vi skulle bli föräldrar.

Magen började synas lite lite lite grann.

Kollade på fotbolls EM med Sara, Jennifer, Micke, Daggen och Sandra. Micke och Daggen hade på sig Sverige-dräkter och var med i tidningen. 

Micke och jag var hemma i Stenungsund och firade en regnig midsommarafton hos Rasmus och Bea.

Efter midsommar stannade jag i Stenungsund, och Micke åkte tillbaka till Malmö. Emelie kom till Stenungsund och sov över ett par dagar. Där gick vi i våra lyckliga gravidbubblor. Emelie var så vacker med sin lilla bula.

Emelie och jag åkte in till Göteborg och fikade med vår fina Emma.

Juli 
Marianne bjöd oss på kryssning i medelhavet en vecka för att fira att hon fyllde 60 år 2012.

Mor och son och Micke och jag utanför Peterskyrkan. 

Sommarens skönaste kväll spenderades med dessa fina tjejer på Mejeriet i Lund.

Vi tog årets första och enda svenska dopp.

Vi fick se vårt mirakel på rutinultraljudet i vecka 19. Vi fick då reda på att det var en pojke som bodde i min mage.

Augusti
Jag var hemma i Stenungsund igen.
Micke och jag provade massa vagnar och jag velade fram och tillbaka, hur som helst var det så mysigt att provköra vagnar och drömma sig bort.

Det blev många fikor, bla med mamma och finaste Gustav.

Mamma, pappa och jag var ute i skogen och plockade kantareller, blåbär och lingon.

Magen började synas mer och mer och jag hade helt plötsligt gått halva graviditeten!

Veronika och Christian hade fest på Tjörn Runt.

Micke och jag var på kräftskiva hos Daggen och Sandra.

September
Hösten kom och Ingrid kom och bodde hos oss ett par dagar då hon skulle börjat plugga här i Malmö, men hon hoppade av. Jag började jobba natt och det var riktigt tufft då jag inte kunde sova på dagarna. Micke och jag köpte de första bebiskläderna - vilken lycka, och vad små de var! Vi bestämde oss tillslut för barnvagn, en Emmaljunga Nitro.

Micke fyllde år.

Jennifer och Niklas hade kräftskiva i Lund.


Varannanvecka kontrollerna hos barmorskan började, och det var spännande och mysigt att varje gång lyssna på hjärtljuden.

Nattjobb och en mycket trött nattsyster.

Jag kände mig så fin i min allt mer växande mage.

Oktober
Jag kämpade på på jobbet, det var tufft och jag var så trött så trött. Under ett par veckor gav jag mig på ett projekt jag aldrig tidigare gjort; jag virkade en bebisfilt! Vi var på IKEA och köpte saker till bebisrummet, bland annat en spjälsäng.

Jag njöt av underbara höstpromenader i Pildammsparken.

Sara och Jennifer var hos mig och firade min födelsedag.

Vi drömde oss bort och längtade efter vår bebis.

Jag var i Stenungsund igen och passade på att ta en fika med Emma i Göteborg.

November
Jag slutade jobba och gick på havandeskapsledighet, herregud så skönt det var!! Jag hade absolut inga problem med att fylla min dagar med massa olika projekt. Jag planerade och inredde bebisrummet och det var såå mysigt! Vi var på tillväxtultraljud och fick reda på att lilleman låg 11% under på sin tillväxtkurva. Jag var så orolig så orolig.. 

Jag var hemma i Stenungsund igen, jag tänkte att det är bäst att passa på - jag visste ju inte när jag skulle kunna åka hem igen (med tanke på att det kunde komma en bebis när som helst).

Magen växte.

Micke och jag tvättade alla bebiskläder. Det var så många små kläder och vi fick hänga upp en sladd mellan fönsterna för att allt skulle kunna torka. 

Vi fixade i bebisrummet.

Världens bästa mormor dog i slutet på November och jag åkte åter igen hem till Stenungsund. Vi hade en superfin släktmiddag med fantastiskt gemenskap. Jag grät och var livrädd då jag fick ont i magen och trodde att jag skulle behöva föda i Göteborg utan Micke... Som tur var hände inget.

December 
Jag förberedde det sista inför vår bebis ankomst, höll på fram och tillbaka med olika projekt som bebiskorg och bebisrum. 

Mamma var här en helg och det uppskattade jag till tusen!


Lillemans rum blev klart.

Magen växte och växte!

Micke och jag var på julfest hos Jennifer och Niklas.

Vi var inne på prenatal för att kolla att allt stod rätt till med lilleman. Då visste vi inte att han skulle komma två dygn senare.

Vi firade vår första jul i Malmö.


Vecka 40 kom, och jag önskade inget hellre än att gå över tiden då jag tänkte att ett januaribarn har det lättare i skolan osv jämfört med ett decemberbarn. 


Sen kom han med dunder och brak efter stor dramatik - vår underbara och perfekta son Nils! Och det är värt varje sekund av smärta!

Vår lilleman vägde 3000 gram och var 50 cm lång.

Världens finaste blå ögon!

Trött efter mat på pappas axel.

Lyckligaste mamman!

4 kommentarer:

  1. Vilket år och vilket bra avslut!! Det kom allt en tår när man läser om er lycka när lilleman kom.
    Visste inte att du fått missfall... Men vilken lycka att bli gravid igen och att allt gått bra denna gång men förstår att du var orolig. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Världens bästa avslut, speciellt med tanke på hur allt började.. Är så lycklig och glad att det slutade så bra :)

      Radera
  2. Vilket år du har haft! Himlans mysigt att fina Nils äntligen kom - vi ser framemot att träffa er! Kramar Elin & Elvin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi ser fram emot att träffa er också :)

      Radera