onsdag 30 januari 2013

BVC-besök

Nu för tiden är det helt plöstligt rätt svårt att passa tider eftersom det inte är jag som bestämmer längre. Trots tidsbrist (och då gick vi ändå upp över timme tidigare för att hinna) hann vi till BVC precis i tid. Jag var riktigt nyfiken på lillemans vikt då amningen funkade så bra förra veckan, och nu de senaste dagarna har det  örjat klyddat igen.. Nu vill han äta oftare än var fjärde timma igen och har ibland ändå inte blivit mätt (igen) och därför fått tillägg två gånger på dygn.

Han har även blivit gnällig igen och jag satte det i samband med att han slutade med Minifom och därmed inte gick att rapa, så därför började vi med Minifomen igen.

Nätterna är heller inte roliga då han från klockan 04 till att man går upp ligger och knorrar och gnyr i sömnen, vilket jag såklart vaknar av och tror varje gång att han ville äta, vilket han inte vill då han sover. Detta gör att jag vaknar otaliga gånger från 04 till 08, i princip sover jag inte alls mellan de timmarna.. Jag är rätt trött med andra ord..

Allt det här sakerna pratade vi om idag. Jag fick inte direkt några tips mer än att han ska äta när han vill, då sköterskan sa att han kanske inne i en tillväxtfas. Sen tipsade hon om att pumpa mellan amningarna för att försöka öka mjölkproduktionen och försöka att inte stressa - vilket är lättare sagt än gjort. Amningen har stundtals blivit en ond cirkel då jag lätt blir stressad för att han inte blir mätt, vilket även stressar honom då han kan bli jätteledsen och frustrerad för att det inte kommer något. Ibland prövar han inte ens, han är liksom frustrerad redan innan han börjat suga och DET om något stressar mig. Nu ger jag amningen en sista chans - sedan ger jag faktiskt upp (även om jag verkligen verkligen vill helamma honom).

Nils hade gått upp från 3850 gram till 4090 gram och huvudomfånget från 36,5 cm till 37 cm. Han blev även mätt idag och var 51 cm lång. 

Nästa BVC-besök är inte fören om en månad. Känns lite läskigt att inte ha koll på hans vikt, men allt har ju gått bra hittils och han följer sin kurva bra.

Trött kille idag.
 
Usch vilket gnäll inlägg detta blev.. Det är inte så illa som det låter, och när Nils tittar på en och skiner upp i världens största leende är varje vaken nattminut värt det!!!


12 kommentarer:

  1. Jag ska till bvc imorgon. Är också nyfiken på vad Jack väger. Jag har fått en kille som gärna äter varannan timme - dygnet runt. Men jag klagar inte även om jag ser fram emot den dagen när jag kanske bara blir väckt för en nattamning...
    Jenny
    Migochmittliv.wordpress.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande att se vad han väger imorgon :)

      Radera
  2. Så söt han är! Det känns som man kan skylla det mesta utvecklings- och tillväxtfaser. Kommer ju nya hela tiden :)
    Håller alla tummar för att amningen ska fungera! <3

    Tack själv för igår! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är nog så med dessa faser ;)
      Tack, det behövs!
      KRAM

      Radera
  3. Åh, vad jag känner igen det där med amningen! Som jag kämpade med den. Jag hade aldrig tillräckligt och fick därför ge ersättningen efter varje amning redan från dag 5. Tyckte att det var jättejobbigt för jag ville verkligen amma!

    Jag hoppas att det löser sig för er! Och om du inte orkar mer, då blir det bra ändå. Lyssna dock på vad du känner, vill och orkar. Inte på alla andra. Det var jättemånga som sa till mig att "nu får du väl ändå ge upp amningen", men jag kämpade på och gav inte upp förrän jag själv var redo och det tror jag är jätteviktigt. Tillslut var det dock en lättnad att sluta kämpa...

    Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina kloka ord!
      Jo, det blir bra även om jag inte orkar, jag kämpar på en stund till :)
      Kram

      Radera
  4. Härligt att han har gått upp i vikt!! Men stå på dig och ta ett eget beslut om amningen! Har haft det jättejobbigt med åsikter från höger och vänster, givetvis är det absolut bäst att amma men krånglar det mycket så man blir stressad och inte mår bra så är det ingen idé!! Charlie får endast ersättning nu och han går upp så bra i vikt och all oro har släppt!! Lyssna på vad du själv känner, då blir det bäst för både dig och lilla Nils!! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju ett kvitto på att han iallfall får i sig det han ska :)
      Kram

      Radera
  5. Åh lilla godingen, så söt han är!!!
    och härligt med bra viktuppgång :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att se att amningen trots allt (med hjälp av lite tillägg) ändå verkar fungera - trots att jag inte upplever det så.

      Radera
  6. Man får gnälla! Det där med maten och amningen tyckte jag var det absolut jobbigaste i början. Man blir stressad och då kommer det mindre mjölk, ond cirkel precis som du säger. Skönt att han går upp som han ska, det är ju i alla fall ett kvitto på att du gör det bra. Glöm inte att du är en grym mamma <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ond cirkel är verkligen vad det blivit.. Nu ska jag ta några dagar här hemma och bara ta det lugnt, inte stressa och amma amma amma :)
      TACK, vad gullig du är <3

      Radera