onsdag 23 januari 2013

BVC-besök

Även om jag tycker att amningen strulat upplever jag att Nils blivit tyngre då jag fort blir trött i armen när jag bär omkring på honom. Och mycket riktigt, för idag har vi varit på BVC och Nils hade gått upp från 3430 gram till 3850 gram! Så nåt tillägg behöver han alltså inte ha! Därför tyckte sköterskan att vi skulle pröva en ny taktik med amningen. Eftersom han svänger så i hur han äter (vissa dagar kan det gå huuur många timmar som helst, och andra dagar vill han äta precis hela tiden) tyckte hon att jag skulle ha is i magen och försöka få honom att inte äta så ofta som han gör då hon misstänkte att han kanske blir trött av att äta så ofta och därmed inte orkar äta så mycket vilket gör att han blir hungrig ofta - dvs en ond cirkel. Jag har ju tyckt att det är jobbigt då det går "för många"timmar mellan amningstillfällena och även här skulle jag ha is i magen och låta honom själv säga till när han vill äta (vilket jag ju tyckt varit jobbigt när det gått för "många" timmar). Så nu prövar vi helt enkelt att se ifall han kan äta mer sällan - men då att han är mer pigg och därmed orkar äta mer.

Trött kille som inte alls ville gå upp imorse.

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Kan han pussa på många tjejer sen ;)

      Radera
  2. Min dotter hamnade också i den onda cirkeln. På amningsmottagningen tipsade de då om att pumpa ut lite innan hon åt så att hon fick i sig den fetare och mer mättande mjölken direkt utan att kämpa så mycket. Det kan ju vara värt ett försök? Vi hann inte testade det för jag fick infekterade sår och började köra med amningsnappar- något som visade sig fungera utmärkt för oss! (tills hon var stor nog att orka få ett ordentligt tag och jag läkte och vågade vänja henne av med dem... efter sju veckor!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch vad trist med såren men skönt att ni tillslut fick det att fungera.
      Tack för tipset, jag älskar tips :) Om inte denna strategin fungerar (vilket den, peppar peppar, hittils verkar göra) ska jag pröva det! Han äter dock slut båda brösten (utom på natten), det var därför vi provade ett ge tillägg de tre gångerna han fått det, eftersom jag upplevde att mjölken tog slut då han stundtals inte var helt nöjd.

      Radera