måndag 14 januari 2013

Att amma

När jag var gravid hade jag en helt annan bild av amning än vad jag har idag. Jag trodde att det var enkelt, att det bara var att lägga till barnet och så bara fungerade amningen av sig självt liksom. Att amma är rogivande och hur mysigt som helst, och man knyter verkligen an till sitt barn - så länge det fungerar bra.



Att amma är inte alltid en dans på rosor. Eftersom Nils kom till världen med kejsarsnitt missade han den första viktiga tiden för att få igång amningen. När en förlossning går som den ska läggs bebisen på mammas bröst så fort bebisen kommit ut. Bebisen söker då själv efter bröstet och stimulerar mjölkproduktionen att komma igång. Så var det ju inte vårat fall. Nils fick tillägg två gånger efter förlossningen, när jag låg på postop, så när jag började vakna till liv igen var han inte alls intresserad av att äta vilket gjorde att min mjölkproduktion inte kom igång. Därför har vi haft det lite problematiskt med amningen som nu (peppar peppar) fungerar som den ska.

Min bästa vän Emelie fick mjölkstockning, och det gick tyvärr så illa att hon låg på sjukhus och blev opererad. Hon och hennes bebis kom hem från sjukhuset precis innan jul, kanske inte det man drömmer om när man bara vill vara hemma med sin nya lilla familjemedlem. Hon och min mamma har därför tjatat på mig om hur viktigt det är att ta hand om sina bröst för att amningen ska fungera. Och eftersom amningen nu äntligen fungerar för mig och Nils tänkte jag därför ge er de tips som fungerat för mig, sånt som jag själv hade velat veta innan jag började amma.

 Dagarna efter förlossningen när mjölkproduktionen börjar komma igång värker det en hel del i brösten, men det försvinner efter ett par tre dagar. Detta hade jag ingen aning om trodde att det alltid skulle göra så ont och tänkte att jag aldrig skulle fixa att amma, men det släpper som sagt. Att duscha brösten varmt, eller värma dem med hårtorken, massera dem med bodylotion eller olja lindrar smärtan.
Har ni undrat hur ni skulle se ut med ett par silikonbröst? Här har ni er chans! Haha, jag ångrar att jag inte tog kort för jädrar vad stora och hårde de blev!

 I början är det lätt att få sår på bröstvårtorna. För att undvika sår är det bra att de första dagarna innan brösten vant sig vid denna nya aktivitet smörja bröstvårtorna med bröstmjölk. Handmjölka därför ut lite bröstmjölk efter varje amning. Jag smörjde även med en salva som heter Purelan och finns attt köpa på Apoteket, och jag fick inte ett enda sår på någon av mina bröstvårtor.


 Se till att barnet suger rätt! Så lite som möjligt av vårtgården ska synas. Barnets näsa och haka ska vara fria och underläppen ska puta utåt. När barnet släppt bröstvårtan ska den inte vara sned, utan peka rakt fram. Det ska heller inte göra ont när barnet suger. Precis när barnet börjar suga kan det däremot känns lite mer, men det ska sedan släppa!

Nu på vintern är det superviktigt att inte gå utomhus utan att hålla brösten varma, risken finns annars att man får mjölkstockning. Ha fetvadd i bh:n eller linda en varm halsduk runt bröstkorgen.

Hoppas att dessa tips kan hjälpa blivande mammor - för det är himla mysigt att amma! Mitt mammahjärta smälter verkligen när Nils stora blå ögon tittar upp på mig när han äter! Han blir helt hysterisk när han är hungrig och man precis ska lägga till honom, då vänder han nästan alltid huvudet åt fel håll och blir så arg för att där inte är något bröst, eller så får han in sin egen hand i sin mun och blir minst lika arg eftersom där inte kommer någon mjölk från handen. När han har ätit och är mätt och nöjd ser han euforiskt hög och påverkad ut och det ger mig ett gott skratt.

10 kommentarer:

  1. Bra inlägg! Var verkligen mycket man inte visste om amning innan man fick barn! Så härligt att amningen har kommit igång bra för er! Jag hoppas verkligen att jag får möjligheten att amma ett ev. andra barn..

    Ja, det är kul men hon känns så stor helt plötsligt.. :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår vad du menar, tiden går alldels för fort och kommer ju tyvärr inte tillbaka. Man får tänka på all fantasisk tid som kommer tillsammans med sitt barn!

      Radera
  2. Så härligt att det iallafall fungerar. Det är ju väldigt många som det inte gör det för. Kram!

    SvaraRadera
  3. Vilket jäklans bra inlägg! Amning är ett kapitel för sig och just nu har jag en gullig liten skit här hemma som skriker när det är dags att äta. Hjälphjälp. Kram på er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tyckte det. Det känns verkligen som ett ämne man borde få mer information om innan förlossningen än vad man fick.
      Kramar på er!

      Radera
  4. Ja amning skulle man ju kunna skriva både ett o annat om känner jag. Innan hade jag oxå typ en bild av att det är väl bara att lägga bebis mot bröstet och that's it. Visserligen har amningen fungerat problemfritt för mig så tillvida att hon tog bröstet direkt när hon föddes och mjölken rann till ordentligt. Dock låg hon ju vid bröstet heeeela tiden när hon inte sov vilket ledde till såriga bröstvårtor, aj aj aj vad ont det gjorde. Då ville jag typ sluta amma helt. Tack vare amningsnapp så kunde brösten återhämta sig och sen dess har det bara gjort ont lite till o från. Nu är man mest orolig om mjölkproduktionen räcker för den lilla damens behov. Upp i vikt går hon ju perfekt men hon e ett litet matvrak så svårt o få henne mätt ibland känns det som... Som sagt, inte alltid en dans på rosor det här inte ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det ja, jag har inte ens reflekterat över att det finns amningsnapp. Skönt att amningsnappen fungerat för er :)
      Vet precis vad du menar med att det känns som att mjölkproduktionen inte räcker - jag känner nämligen samma sak då det ibland verkar som att han inte riktigt är helt nöjd.. Ska till BVC imorgon så får vi se hur det går med vikten.
      Kram till er!

      Radera
  5. Bra inlägg. Amningen går helt okej för mig. Visst, det gör ont i bröstvårtorna och nu när mjölken runnit till är brösten enorma, men jag är jättetacksam att det funkar så bra som det gör.
    Var för övrigt tvungen att visa min sambo bilden på Nils. Precis så ser vår Jack ut. Munnen, näsan, ögonen, håret. Typ. Sjukt likt i alla fall...coolt.
    -Jenny-
    migochmittliv.wordpress.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att höra! Och smärtan kommer försvinna, håll ut, du fixar det :)
      Håller med om att de är lika, särskilt munnen!

      Radera
  6. Härligt att du trivs så bra med amningen! :-)

    Men jag har hört att det inte har någonting med snitt om hur amningen går.. Är själv snittad 2 ggr och amningen har funkar fint. Första gången dröjde det 6 h innan jag fick träffa vår dotter och hon kunde ta bröstet.. Men det var inga problem. Vid "vanligt" snitt får man ju upp barnet direkt på bröstet, som vid en vaginal förlossning. :-) Men det kanske ser olika ut runt om i landet.. Dock fick jag lite såriga bröstvårtor första gången, men med hjälp av en amningsnapp så gick det hur bra som helst att amma ändå! Hett tips.. ;-)

    Trevlig kväll på dig!

    SvaraRadera