onsdag 21 november 2012

Vecka 36

Tiden springer iväg och det är snart bara en månad kvar till beräknad förlossning... Min bästa kompis Emelie fick en liten Vilgot för snart två veckor sedan och han är helt gudomligt söt! Att hon fått sin bebis gör att det känns ännu mer på riktigt även för mig, snart, snart har vi en ny liten familjemedlem - även om det är svårt att tro, för det är det! Tror inte riktigt att vi kommer förstå fören vi håller i vår bebis på riktigt!

Nu har jag mer och mer börjat fundera på förlossningen, och det har nog också mycket att göra med att Emelie fött. Hon har inte berättat några närmare detaljer om sin förlossning, vilket faktiskt känns skönt, för jag börjar bli lite nervös för min egen. Hennes förlossning ska vi ta längre fram, då Emelie också är syrra och vi kan bli rätt makabra när vi pratar om sånt, och just nu är jag nog inte riktigt redo för det.

Kroppen: Känner mig allt större och på kvällarna är magen enorm. Jag har som tur är ännu inte märkt av att jag svullnar upp om fötter och ben, kan kanske bero på att jag dricker mycket vatten? Halsbrännan jag skrev om förra veckan har jag knappt heller känt av.
Vikt: + 6,5 kg.

Sömn: Hittils har jag sovit bra på nätterna och det är inte fören nu jag märker att jag sover sämre än vanligt. Jag kan ha svårt att somna om om jag varit uppe på toaletten. Det märks att magen blir allt större då jag verkligen känner av den när jag lägger mig på sidan i sängen. Det är nästan så att jag måste puffa till den som en kudde innan det blir bekvämt att sova.

Bebis: Är mer rörlig än innan och för ett himla liv på dagarna vilket verkligen syns utanpå magen! När bebisen hickar syns även det utanpå magen. Bebisen är nu tillbaka på sin favoritsida som är vänster.




Vecka 36
Fostret börjar förbereda sig på att födas. Det tränar andning, men inte när det sover djupt. Fostret har nu längre perioder av både sömn och aktivitet. Det rör sig lika ofta som förut men kan inte ta ut svängarna på samma sätt. Därför upplever man oftare att det i stället puffar och gör svepande rörelser.
Njurarna är nu färdigutvecklade. Fostret har blivit omkring 47 centimeter långt. Det lägger på sig ungefär fjorton gram fett varje dag, och väger i den här veckan runt 2800 gram. Pojkar är ofta något tyngre än flickor. Det skiljer ungefär etthundra till två hundra gram mellan pojkar och flickor.
 
Text och bild lånad från 1177.

8 kommentarer:

  1. Spännande att se vad det är för en filur som gömmer sig därinne =)

    SvaraRadera
  2. Det är knappt så man förstår det när bebisen har kommit heller :)

    Kul att träffa dig idag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka mig det :)
      Detsamma, det var riktigt kul!

      Radera
  3. Det var himla kul att träffa dig idag!! Ser fram emot nästa gång.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer helt, och ser fram emot nästa gång :)
      Kram

      Radera
  4. Vad roligt det var att ses idag :-)

    SvaraRadera