onsdag 14 november 2012

Vecka 35

Kroppen: Jag märker verkligen skillnad på när jag jobbade jämfört med nu när jag är ledig. Även om jag inte sitter still många sekunder känner jag mig ändå piggare och lättare i kroppen än vad jag gjorde när jag jobbade. När jag jobbade hade jag ofta sammandragningar, nu känner jag bara sammandragningar när jag är ute promenerar.
Har någon gång senaste två veckorna känt av halsbränna, särskilt om jag är riktigt hungrig.
Vikt: + 6 kg.

Sömn: Sover bra på nätterna, är uppe och kissar två, tre gånger. Kan vakna av att jag har ont i rygggen med det är då främst för att jag omedvetet lagt mig på rygg - ligger jag på sidan med en kudde mellan knäna får jag inte ont i ryggen alls.

Bebis: Har hicka på morgonen eller kvällen. Det känns nästan som att bebisen lagt sig på sidan, rakt över magen, då jag känner buffar även på vänster sida (vilket jag inte gjort tidigare) plus att magen liksom blivit bredade rakt över. Vet inte om det är inbillning, men jag hoppas det, vill ju att bebisen ska ligga kvar med huvudet neråt!
 
 


Vecka 35
Nu ökar man snabbare i vikt, upp till drygt ett halvt kilo varje vecka. Av det går cirka 300 gram till fostret, som nu väger ungefär 2400 gram. Det har blivit knappt 47 centimeter långt.
 
Fostret har lagt på sig mer fett. Huden är tjockare och har fått en ljusrosa färg. Det ulliga hår som tidigare funnits på kroppen är borta, och huden är täckt av rikligt med skyddande fosterfett. Om barnet skulle födas nu kan det vara så insmort att huden är vit och kletig av allt fett. Fettet gör att huden blir mycket mjuk.
 
De flesta barn ligger med huvudet nedåt. När barnet har ställt in sig på rätt sätt känner många en lättnad. Nu börjar det bli mer verkligt, snart kan barnet komma. Livmodern har vuxit sig så hög att den når upp under revbensbågen.
 
Text och bild lånad från 1177.

9 kommentarer:

  1. Jättefin mage du har! Usch, halsbrännan känner jag igen.. Hade riktigt mycket i slutet men det försvann direkt när Amanda var ute! :)

    Tack, tyvärr blev de det lite feber inatt men nu är hon bättre :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :)
      Skönt att höra att halsbrännan försvinner snabbt sen. Beväras dock inte så mycket av det, det är bara vid enstaka tillfällen - tack och lov :)

      Radera
  2. så fin magen :) Nu är det inte lång tid kvar! Spännande :)

    KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är verkligen spännande - skräckblandad förtjustning <3

      Radera
  3. Vilken fin mage du har fått! Nu är det inte alls lång tid kvar! Börjar du bli nervös? Vet ni könet? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :)
      I början var jag inte nervös alls, men nu ju närmare förlossningen kommer desto mer nervös blir jag..!

      Radera
  4. Men åååå vilken fantastiskt fin mage du har!!!!
    Vad spännande att det närmar sig. Ni har så mycket underbart framför er.
    Lycka till!
    Vilken mysig blogg du har. Ska bli kul att följa er.
    Kram kram!

    SvaraRadera