onsdag 7 november 2012

Vecka 34

Igår var vi på föreläsning på förlossningen. Vi fick praktisk information om hur det går till på förlossningen, att man ska ringa dem innan man kommer in, och när man ska ringa dem. Vad man ska ha med sig till förlossningen och små tips på vad man kan tänka på när man har värkar och en massa smärta. Känns så overkligt att det bara är några veckor kvar till vi har vårt lilla mirakel hos oss! Samtidigt som det känns som tiden går alldeles för fort så vill jag att tiden ska gå än fortare så att vi har vår bebis hos oss.
 
Kroppen: Det märks att magen blir större då jag kan känna mig allt mer osmidig exempelvis om jag ska ta mig upp ur soffan eller sängen, men skam den som ger sig - jag vill göra ALLT själv vilket heller kanske inte är bra i alla lägen.
Vikt: + 5 kg.
 
Kost: Efter ultraljudet i måndags har jag funderat på ifall jag äter för dåligt för bebisen, eftersom vikten var lite lägre än vad de vill att den ska vara. Jag tycker ändå att jag äter bra, kanske lite för mycket sötsaker, borde nog tänka ännu mer på vad jag stoppar i mig..
 
Bebis: Har börjat få hicka, vilket känns långt ner i magen.  
 

 
Vecka 34
Nu är fostret så moget att om förlossningen startar försöker inte förlossningspersonalen skjuta upp födseln.
 
Om barnet föds är det fortfarande ömtåligt, och behöver extra värme och mat. Men många klarar sin andning bra och långt ifrån alla behöver ligga i kuvös.
 
Vikten är uppe i ungefär 2300 gram, och längden i 46 centimeter.
 

Text och bild lånad från 1177.
 

1 kommentar: