söndag 1 december 2013

Lussebullsbak

Igår bakade jag lussebullar. Här om dagen bakade de just lussebullar på Nyhetsmorgon, och då tipsade de om att inte använda kesella. Så i år provade jag att göra lussebullar utan kesella. Istället hade jag mer smör, vilket jag heller inte smälte utan jag la i det i smeten när det var rumstempererat. När man smälter smöret kräver degen mer mjöl vilket för bullarna mer torra. Russinen la jag i blöt några timmar innan jag började baka eftersom de annars drar år sig vätska vilket kan göra bullarna torra. Och just det ja, jag la saffranet i lite rom innan jag hällde saffranet i smeten. Hur blev resultatet då? Ja, det blev bra mycket godare än de bullarna jag gjort åren innan.

Deg på jäsning!


Saftigaste lussebullarna jag ätit!
 
Detta året använda jag mig av det här receptet. Men jag bytte ut den fyllningen mot min egen som jag använt tidigare år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar