lördag 21 december 2013

Oroliga nätter

De senaste, kanske två veckorna har Nils sovit dåligt på nätterna. Han gnäller lite och byter sovställning flera gånger. Oftast kommer han till ro själv och han hittar nappen själv och stoppar in den, men jag vaknar ju ändå av att han är orolig. Jag har alltid haft svårt för att somna om, hur trött jag än är och hur tidigt det än är på natten. Det gör såklart att jag blir lite hängig på dagarna, men det är faktiskt inte så himla farligt. Det är ju inte direkt som att det går att jämföra med när han bara var några månader och man ammade sig igenom nätterna. Nej, jag tycker mest synd om Nils som inte riktigt kommer till ro. Han håller på att få en tand i överkäken, den har precis spruckit igenom och kanske att det eventuellt är tre tänder till på g. Det skulle ju kunna vara det som gör att hans nattsömn störs, eller så kanske det bara är något utvecklingssprång eller att det helt enkelt händer mycket i hans liv just nu; han har ju lärt sig att gå och man märker att han förstår allt mer och mer av vad vi säger.

Nils är som en liten virvelvind i sängen.Varför sova på kudden när man kan sova i fotändan av sängen?



Igår när pappa hade hämtat oss i Göteborg märkte jag på en gång när pappa startade bilen att det var något som var fel med Nils. Efter några minuter KASKADSPYDDE han upp sin lunch han ätit fyra timmar innan. Alltså jag har aldrig sett så mycket kräk på en och samma gång, det var precis överallt, hela Nils var täckt. Efter att han hade kräkt var han helt slut. När vi kom hem sen ville han inte äta någon middag eller någon kvällsmat och det har varit liknade idag under dagen. Han har visserligen ätit något bättre idag, men absolut inte bra, och då är han ju i vanliga fall oerhört glad i mat. Dessutom har han småkräkt några gånger under dagen, så som han gjorde förr.. Så kanske är det nån magbakterie (nu menar jag alltså inte magsjuka eller vinterkräksjuka) eller nåt som gör att han varit extra orolig inatt och som gör att han har ont i magen och inte vill äta.. Han har ändå varit precis som vanligt idag, alltså varit glad och lekt, så jag hoppas inte att han är sjuk utan kanske bara något som var igår och idag.

Nils och hans morfar hade matchande tröjor på sig idag.

1 kommentar:

  1. Precis så håller Jack också på med sömnen nu. Han knorrar och vaknar till och sover mer oroligt. Det händer lite då och då att han får sova andra halvan av natten mellan oss. Och jag är precis som du, har jättesvårt att somna om. Så när man vaknar 3-4 gånger per natt istället för 1-2 som jag vant mig vid blir man helt klart tröttare på dagarna.

    Stackars Nils. Hoppas att han får tillbaka sin aptit och slutar kräkas snabbt.

    Kram och god jul!
    -Jenny-
    jennyspysventil.wordpress.com

    SvaraRadera