tisdag 3 februari 2015

Bugaboo Donkey Duo

Förra veckan fick vi hem våra nya vagn; en Bugaboo Donkey Duo. Den är ju bredare jämfört med Bugaboo Buffalo som vi tidigare har haft, och jag hade därför förberett mig på att Donkeyn skulle vara med svårstyrd och otymplig, men jag blev glatt överaskad över hur lättkörd den var . Jag vet inte om det är lufthjulen som gör att det faktiskt är skillnad trots att Donkeyn som sagt är både bredare och större, men skillnad är det iallafall. Fast, då ska jag säga att jag bara kört den i mono, dvs med en sits. För det är ju så att denna vagnen kan man köra både ett och två barn i, det är alltså en syskonvagn vilket ju är perfekt nu när vi snart bli fyra i familjen.

Nu kör jag den som sagt i mono, vilket innebär att det bara är en sits på chassit, och en korg på högersidan om sitsen. Vill man sedan ha två barn i den så expanderar man den med hjälp av tre "snäppfästen" och samtidigt tar man bort sidokorgen och så blir vagnen 74 cm bred (i mono är den 60 cm bred) och man kan välja mellan att sätta dit antingen en liggdel eller sittdel till. Hur smart är inte det?! Dessutom kan man ha sitt/liggdelen både framåt och bakåtvänd.
Mono - för ett barn. Duo - för två barn. 



Från mono till duo! 


Nils och bebisens Bugaboo Donkey. Här men en sittdel och en liggdel.

Nu kör jag Nils i mono. 


Det finns en massa roliga tillbehör att köpa till Donkeyn. Till Buffalon hade vi svarta chassiskydd på aluminiumchassit, men det tröttnade jag på ganska fort. Nu har jag tänkt att köpa svarta quiltade handtagsskydd och bumperskydd och även ett matchande grenband till Nils eftersom att Donkeyns sits är mindre jämfört med Buffalons vilket gör att bältet nu är i minsta laget med alla vinterkläder.          

5 kommentarer:

  1. Åh den är jätte bra! Min kompis hade den till sina barn och hon älskade den! Samt att det är smidigt om man kör ett barn att man har en egen del för tex kassar om man är ute och handlar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra att den är så omtyckt :)

      Radera
  2. Visst är den lättkörd? Jag tycker den är lika lättkörd med två barn. Dock var den såklart ännu lättare när Julius var nyfödd, och Signe vägde mindre. Nu kan jag uppleva att den drar lite åt vänster när jag kör med bara Signe, som väger ca 14kg nu. Hur tyckte du? Jag funderar lite på vagn nu, kommer inte vara i behov av syskonvagn mer än kanske 6 månader till. Kanske skulle testa något nytt? Jag gillar verkligen bugaboo, men tycker också att Buffalo verkar vara lite svårkörd

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev glatt överraskad över hur lättkörd den var. Jag har ju bara kört med Nils i än så länge, och då har jag inte märkt att den drar åt något håll :)

      Du kanske skulle ha en CAM igen då, om du inte vill ha en Buffalo? Jag gillar ju Buffalo, den är inte riktigt lika lättkörd som Donkey men det är helt klart en vanesak :)

      Radera
  3. Hade gärna haft en lättare och smidigare vagn nästa gång. Kran

    SvaraRadera