söndag 1 januari 2012

Nyårskrönika

2011 har varit ett år med ganska mycket stress och förändring. Sista terminen i skolan innebar mycket press och ångest för att klara uppsatsen och läkemedelsberäkningstentan. Stress och rädsla över att inte få lägenhet och jobb. Flytt från ett tryggt litet Örebro till stora Malmö. Ny yrkesroll, ny arbetsplats, nytt hem osv. Nytt jobb tre gånger och oro över att inte få förlängt. Jag kan dock bara konstatera att allt det där löste sig fint - och jag älskar mitt jobb som sjuksköterska! Detta året har även gått i hälsans tecken, jag ändrade en del i kosten och började powerwalka och jogga.
Det jag saknat detta året är mina vänner... Den sociala biten har inte varit på topp under hösten och vintern.

Januari
Micke och jag åkte från Stenungsund (där vi firade jul och nyår) till Malmö och en sväng till Köpenhamn. Jag började sista terminen på sjuksköterskeprogrammet.

På Metron i Köpenhamn.

Emelie och jag påbörjade vår 10-veckors blod, svett och tårar perid, dvs C-uppsatsen. Vi var alltid hemma hos Micke och mig eller hemma hos Emelie (som på bilden ovan) och till 99% alltid i myskläder..  

 Emelie, Emma åkte till Karlstad och hade en riktig tjejhelg med utgång.

Februari
Det var snö och snorkallt hela februari.

Jag powerwalkade mycket, ofta till Emelie för att skriva uppsats.

Jag jobbade mycket natt på ortopeden.

Emma var tillbaka i Örebro och vi hade fler sleepovers.

Mars
Det var fortfarande snö, våren ville aldrig komma. Emelie och var tappra och kämpade på med C-uppsatsen, vissa dagar dygnet runt. Micke och Jens började med sin C-uppsats.

Tillslut började Emelie och jag äntligen se ljuset i tunneln, uppsatsen började bli klar. Vi hade sjukt kul och flummade det mesta av tiden. Otroligt att vi inte gick varandra på nerverna - vi umgicks jämt, dygnet runt! Var det inte C-uppsatsen så var det utgång.

Äntligen kändes det som att våren var påväg och jag köpte pelargoner.

Vi försvarade vår uppsats, och opponerade på en uppsats om ADHD. Det vi från början inte trodde skulle gå löste vi galant, VI KLARADE DET, vi fick vår C-uppsats godkänd.

April
Våren kom tillslut. Nya kurser i skolan började, det var extremt skönt att slippa tänka mer på C-uppsatsen. April bestod av en massa fest. Micke och jag började planera för vår framtid, vi sökte lägenhet och jobb, tittade på möbler och fantiserade om hur det skulle bli. Jag varvade powerwalksen med jogg vilket började ge resultat.

Micke och jag passade Felicia.

Micke och jag firade påsk hemma i Stenungsund. På långfredagen var vi på en superrolig förfest hos Veronika och Christian. Kvällen avslutades på Stenungsbaden.

På Valborg hade vi Malmöbesök, och det var fest i dagarna två.

Maj
Jag hade praktik på kvinnokliniken och började verkligen känna mig redo för mitt kommande yrke som sjuksköterska.

T6:a!!

Äntligen kunde man hitta på saker utomhus. Vi grillade en hel del på campus.

Emma, Emelie och jag pluggade utomhus i den sköna vårsolen.

Micke och packade ner vårat Örebroliv i lådor och hyrde en lastbil för att köra ner lådorna till ett magasin i Malmö. Vår lägenhet hade vi inte fått ännu. Fram till examen och den riktiga Malmöflytten bodde vi sedan i Jens studentrum.

Juni
Händelsernas månad! Vilken omställning det var att först flytta 50 mil, sluta skolan och sedan att börja jobba som sjuksköterska. Det var kul - och nervöst.

Examensfest.


Examen.

Examensfirande i Stenungsund, med alla mina nära och kära som förgyllde min dag.
Midsommarfirande i Ödsmål.


Juli
Micke och jag ägnade mycket av vår lediga tid till att titta på möbler till lägenheten som vi äntligen fick i mitten på juli. Jag gick inte längre bredvid på jobbet, äntligen var jag en fullfjädrad sjuksyster!

Ortopeden 11.

Emma var i Malmö en helg och hälsade på.

En mysig kväll i Västra hamnen.

I mittenn av juli gick äntigen flyttade till Möllevångsgatan.

Emelie och jag åkte till Göteborg och hälsade på Emma.

Augusti
Jobb jobb och jobb, jag längtade efter lite ledighet.. Vädret var dock inte på topp, så det kanske var lika bra att jag bara jobbade. Mamma, pappa och Ebba var och hälsade på en dag, och även Gustav.


Sol i Folkets park.

Vi inredde vår fina lägenhet.

September
Nedragningar i landstinget gjorde att jag fick byta jobb, dock bara till grannavdelningen, och tur var väl det för där trivdes jag som fisken i vattnet. Micke fyllde år och Emma och Emelie gjorde Malmö tillsammans med mig en helg.

Ortopeden 10.

Födelsedagsbarnet på Mando.

Mina fina vänner på besök i Malmö.

Jag fick tag på en gammal Singer symanskin och sydde två hissgardiner.

Oktober
Hösten gjorde sig till känna, och det blev en månad med en hel del festligheter. Vi var på fest hos Daggen och Sandra och bowlade med Erik och Ida. Månaden avslutades med ortopedens klinikfest.

Tro det eller ej, men JAG bowlade! Mest för sällskapets skull ;)

Jag fyllde år. Min födelsedag firades med middag på Gossip och bio.

Sara och jag på klinik fest på Tangohuset.

November
Mamma och pappa var i Thailand, så Micke och passade Ebba en månad. Jag bytte jobb igen, vilket var riktigt jobbigt då jag verkligen trivdes på den avdelningen jag var på.

Ortopeden 12.

Vi hade många mysiga stunder med Ebba.

Vi fixade och grejade i köket.

Våra matsalsmöbler kom, efter mycket lång väntan.

Stenungsundbesök.

December
Mysig månad med mycket pyssel hemma och stress med julklappsinköp. Mickes mamma och jag hade mysig dag med lunch och julklappsshopping i Lund. Julen firades i Stenungsund, nyår tillbringades på jobbet. 

Jag julpyntade i vår fina lägenhet.

Sara var på besök och vi tog en mysig fika i Lund.

Micke och jag åkte till Köpenhamn och Tivoli en iskall dag.

Vi tjuvstarade julen i Malmö hos Marianne, sedan åkte vi till Stenungsund en vecka och fortsatte julfirandet tillsammans med min underbara familj. 
Juldagen firade vi tillsammans med Veronika och Christian.


3 kommentarer:

  1. tycker synd om dig för ditt liv är så tråkigt

    SvaraRadera
  2. Vart är ert matbord (det vita) inköpt? :) det är fiint

    SvaraRadera
  3. Det stora matbordet är från MIO, och det lilla från ILVA.

    SvaraRadera