måndag 30 november 2015

Nytt jobb

Jag har ju helt glömt av att skriva att jag har fått nytt jobb! I oktober satt jag en söndagskväll och skulle bara kolla vad för jobb som fanns utannonserade. Jag kollade mest för skojs skull och hade egentligen inte tänkt att söka något eftersom jag tänkt vara föräldraledig ungefär ett år, dvs till slutet på april. Men, så kom det upp en annons om att det sökte en sjuksköterska till gynakuten. Just gynakuten har jag alltid velat jobba på. Jag har en dröm om att bli barnmorska, och förra året kom jag in på barnmorskeprogrammet i Göteborg, och att komma in på barnmorskeprogrammet är ungefär lika stor chans som att vinna flera miljoner på Lotto, typ. Hur som helst så var jag då tvungen att tacka nej.

Men så satt jag där den där söndagskvällen i oktober, med en ledig tjänst på gynakuten på skärmen.. Annonsen gick ut samma dag, och som sagt var det kväll, så därmed hade jag inte särskilt lång tid på mig om jag ville söka tjänsten. Och självklart ville jag söka! Så jag skrev snabbt ihop en ansökan och skickade! Sedan tog det, vad det kändes som; evigheter, innan jag blev uppringd utav chefen. Jag trodde faktiskt inte att hon skulle ringa eftersom jag var så sent ute med min ansökan. Men hon ringde och ville träffa mig! Så jag förberedde mig bäst jag kunde inför min första riktiga arbetsintervju. Jag har haft många många jobb, men de har jag fått på andra sätt än genom att den vanliga klassiska vägen med personligt brev, CV och intervju osv osv. När jag började på Mölndals sjukhus som undersköterska var jag på intervju, men då hade jag precis haft min praktik på den avdelningen så det var ju lite fusk, de visste ju redan vem jag var. När jag sedan fick jobb som sjuksköterska på ortopeden i Lund så hade jag min "intervju" på telefon eftersom jag då bodde i Örebro och det var väldigt långt att åka till Lund för en intervju. Det var dessutom inte direkt någon intervju, utan snarare ett vanligt samtal.

När dagen för intervjun kom var jag ganska nervös. Sara var snäll och ställde upp och tog Olle och gick en promenad med honom i vagnen under tiden jag skulle på intervju. Intervjun gick bra, och jag var oerhört glad att jag förberett mig så bra som jag gjorde, jag kände mig trygg och bekväm när jag satt där med min blivande chef och en sjuksköterska som jobbade på akuten. Efteråt kändes det mindre bra, det kändes som att jag varit allt för glad och positiv, och att det inte riktigt var m´just mig de sökte. Sedan åkte jag till Stenungsund och hörde inget mer, jag tänkte att de inte valt mig trots allt. En förmiddag när jag satt med en sovande Olle i knäet så ringde min telefon och det var chefen på gyn som ringde och erbjöd mig ett långtidsvikariat på gyn akuten! Jag som trodde att jag inte fått jobbet blev ju oerhört glad!

I torsdags var jag och skrev på papper och blev runtvisad och fick träffa alla mina blivande kollegor. Det kändes verkligen bra och jag är så himla glad att just jag fick denna chans. Jag börjar att jobba i februari, och då är Olle 9 månader. Mikael ska vara föräldraledig fram till augusti 2016, när Olle ska börja på förskolan. Det känns riktigt bra att även Micke får vara föräldraledig så lång tid, och känna på ur fantastiskt det är att få vara hemma med barnen, men även hur tufft och kämpigt det kan vara. Jag har blandande känslor inför att börja jobba "så tidigt", dvs när Olle är 9 månader.. Kommer jag att ångra att jag började jobba så tidigt? Kommer jag att känna att jag gick miste om tiden när han var liten bebis? Det är ju omöjligt att svara på! Men jag vet att jag skulle ångrat mig om jag inte sökt jobbet. Sedan är det ju så att jag arbetar obekväma arbetstider, vilket innebär att jag ibland är ledig mitt i veckorna och även vissa förmiddagar. Dessutom ska ju Olle fortfarande vara hemma! Han ska ju inte börja på förskolan fören han är nästan ett och ett halv år gammal. Så, det känns verkligen som att jag har tagit rätt beslut! Jag har jobbat i Lund fram till nu, och pendlat dit. Detta jobbet är i Malmö, väldigt nära där vi bor så jag kommer att slippa pendla, bara det är toppen! Nu hoppas jag bara att jag får en fast anställning, för det är som sagt ett långtidsvikariat jag har fått, och inte en fast tjänst. Så håll tummarna för mig :)

7 kommentarer:

  1. Åh vad roligt!!! Stort grattis! Kommer passa dig perfekt! Och att det dessutom är på hemmaplan är ju hur bra som helst! Känns verkligen som att du gjort rätt val och det kommer gynna dig i längden. Detta är nog startskottet in i din dröm 😄
    Var det en fast tjänst du sökte eller var det vikariatet? Och har du sagt upp dig från din nuvarande tjänst eller kommer du kunna ta tjänstledigt? Hursomhelst kommer detta bli toppen tror jag 😄 kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så jättemycket, det är verkligen kul och jag tror också att det kommer att passa mig jättebra!

      Det var en fast tjänst jag sökte, men som jag förstod det var det en fast tjänst och två vikariat och jag fick ett av vikariaten. Jag har fått tjänstledigt i tre månader, så egentligen kan man säga att jag sagt upp min fasta tjänst för ett vikariat, och det känns lite halvknepigt... Så jag hoppas verkligen att jag får möjligen till att få fast :)

      Kramar

      Radera
  2. Så roligt, spännande och intressant! :)
    Grattis o lycka till!!
    Får du lång upplärning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :)
      Jag får två veckors bredvidgång. Hoppas att det räcker, jag har ju inte jobbat på ca ett år när jag börjar att arbeta sedan igen.

      Radera
    2. Hoppa det blir bra :)
      Jag är nöjd med min upplärning på iva.
      Jag fick, som usk, precis som iva - ssk, nämligen 3 månader.
      Det är så stor skillnad från en vanlig avd, så det behövs. Jag började i sep, nu har jag endast 2 veckor kvar på min intro - börjar lite nervöst, faktiskt..
      Fast senaste veckorna, har jag fått mer o mer ansvar. O även varit själv hos patienter, utan någon annan personal på rummet. Eftersom det alltid är någon hos pat.
      Jag har insett hur stort ansvar jag har , är mycket värden att ha koll på osv..
      Samtidigt, är det intressant o utvecklade :)

      Radera
  3. Det kommer att bli så bra. Både jobbet och familjelivet och du gör helt rätt som hoppar på denna chansen. Och det är ju toppen att du slipper pendla så långt, att ha nära till jobbet är GULD.
    Kram och grattis igen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas och tror också det :)
      Tack för din peppning :)

      Kramar

      Radera