tisdag 17 november 2015

Syskonlek

Ju äldre Olle blir, desto lättare blir det för mig att mer "hänga med" och låta dem "leka" själva. De lekar ju givetvis inte tillsammans, eftersom de är milslång skillnad mellan dem åldersmässigt, men Nils leker med sina bilar och Olle ålar efter Nils bilar. Ibland får Olle lov att leka med dem, oftast tar Nils ifrån han dem, och då säger jag alltid till honom att han får ge Olle en bil som han får ha och alla blir nöjda. Nils leker mycket själv, särskilt när det är bilar han leker med. Olle är nöjd så länge det finns en sak att stoppa i munnen, sedan spelar det inte så stor roll om det är en bil eller en kloss etc. Han älskar att observera storebrorsan och vill ju som sagt gärna ha hans leksaker. Han kryper inte ännu, men han ålar sig effektiv framåt och kommer alltid dit han vill. Han liksom puttar sig framåt med benen, precis som när man kryper, fast att han inte står upp på knäna. Så krypet är definitivt på gång. När han ligger på mage och grejer med något så åker "sugpropps-foten" direkt i golvet och han är oerhört stadig.

Nils leker med sin snickarbil och Olle försöker glatt att också han få tag u just snickarbilen. 

Kolla in den lilla leksaks-terroristen i bakgrunden, haha! 

Nils busar med Olle som glatt är med i buset.

Min stora fina Nisseman!

Så oroligt lik sin morfar, dock verkar det bara vara jag som ser just den likheten. 

Upptäckaren Olle.

Ollemannen, som Nils har börjat kalla sin lillebror för.

Idag har varit en oerhört harmonisk dag. Vi skulle ha gått till öppna förskolan, men innan vi hunnit dit så var det fullt, vilket innebär att man inte får komma in. Så vi promenerade bort till biblioteket istället och läste en massa böcker. Nu kör vi lite billek hemma och om en timme ungefär ska vi på familjerytmik.

8 kommentarer:

  1. Så härliga bilder på dom - så fina! :)
    Just nu, har jag provanställning på iva, till våren. Men som det ser ut nu kommer jag få fast tjänst. Vilket känns bra, att dom är nöjda med mig ;)
    Har sagt till mitt gamla jobb (medicin avd) att jag inte kommer tillbaka.
    Det är verkligen stort ansvar att jobba där, eftersom man inte kan lämna några pat. Utan får vara där o ha koll på: EKG, puls, blodtryck, ev respirator osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vad gullig du är :)

      Kan tänka mig att det är riktigt spännande att jobba på IVA, säkert extra roligt som usk också då man får se mer än jämfört med på vanliga vårdavdelning :)

      Kram

      Radera
    2. Skulle du kunna tänka dig läsa till iva - ssk?

      Något som är skönt med iva, tycker jag, är att jag är omvårdnadansvarig för 1-2 pat (även iva- ssk har 1-2).
      Jag hur koll på mina pat, har tid till pat o ev närstående. (Givetvis kan saker ske o tillstånd förändras snabbt osv..)

      Önskar dig en trevlig kväll :) Kram

      Radera
    3. Njaa, jag skulle nog inte vilja läsa till IVA-syrra då jag tycker det är för lite "patientkontakt" över lag. Då vill jag hundra gånger hellre läsa till barnmorska :) Du då, skulle du vilja läsa till ssk, och sedan vidare till någon inriktning typ IVA?

      Ha en fin kväll <3

      Kram

      Radera
    4. Jag tror att jag vill jobba som usk ett tag till. Sedan tror jag att det blir att plugga till något annat – utanför sjukvården. Eller annat yrke i vården.

      Blir nog inte ssk. Trivs i sjukvården, men det finns annat intressant med :)
      Är nyfiken på att läsa till studie o yrkesvägledare eller socionom. Blir jag socionom, vill jag nog jobba som kurator. Kan av tänka mig bli enhetschef/avdelningschef inom omsorgen.
      Jag sökte faktiskt till studie o yrkesvägledare. Och kom in på utbildningen i Malmö, nu i höst. Men då jag fick tjänst på iva, tackade jag nej till min plats. Så det blev ingen flytt eller utbildning. Utan nytt jobb ist.
      (Skulle jag läsa till ssk, vill jag nog jobba som vårdutvecklare eller med undervisning, tror jag ;) )
      Det finns även spec utbildning för usk inom iva, op och anestesi. Vilket jag nog kan tänka mig, men enbart om jag får den betald.

      Radera
    5. Jag förstår precis hur du tänker :) Att jobba i vården är tufft.. Och ska man läsa vidare är det ju guld värt att få sin utbildning betald, vilket borde vara praxis, egentligen!

      Radera
  2. Nils som är så trotsig - får Olle låna hans bilar? Jack blir upprörd hela tiden när Tim kommer ålande och säger släpp och sluuuuuta så fort Tim bara rör sig, lite i förebyggande syfte. Han får absoluuuut inte leka med någon av Jacks bilar. Fastän vi alltid har sagt att han ska geTim något har det inte gått hem utan tim ska "sitta mamma", alltså sitta i mitt knä så att han inte kan förstöra. Det är först de senaste två veckorna eller så som Jack ger Tim en egen bil. Fast den är ju bara rolig någon sekund innan Tim vill krypa fram till Jack och pilla och så börjar skriket igen. Det är ett heltidsjobb att hålla dem isär och nöjda, hehe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, njaa svarar jag på det.. :) Olle FÅR låna hans bilar, men givetvis inte just den som Nils leker med. Ofta vill ju Olle ha just den bil Nils leker med, men Nils tar bara tillbaka bilen, och sedan är det inte mer med det. Han brukar ge Olle en annan bil att leka med.

      Radera