onsdag 1 augusti 2012

Vecka 20

Herregud, jag har redan gått halva gravdititeten! Vart tog tiden vägen? I måndags berättade jag för mina chefer att jag ska ha barn i slutet på december. Herregud vilken lättnad att äntligen få sagt det! Och det var som alla sa, inget jag behövde oroa mig för, de blev glada för min skull. Berättade även för två kollegor, så nu börjar det nog sprida sig på avdelningen. Det är så svårt att säga att det, för man kan ju liksom inte bara säga det i förbi farten "du förresten jag är gravid". Utan det blir ju att jag säger det när det blir mer naturligt, så tids nog får nog alla på jobbet reda på det. Om inte annat så har nog flera stycken misstänkt de redan då magen putar lite extra under klänningen på jobbet.

Jag har så smått börjat fundera på namn till vår bebis. Har skrivit en lista med namn jag tycker är fina. Det är bara att hoppas på att Micke och jag kommer överens om namn sen, haha :)

Kroppen: Huden i ansiktet har ("peppar peppar") blivit bättre sen jag köpte nya ansiktsprodukter från Avène. Locket i mitt vänstra öra fortsätter att komma och gå, i övrigt mår jag toppen! Känner mig dessutom mer pigg nu igen vilket är extra skönt när jag börjat jobba.
Vikt: 56,5 kg (+1kg).

Motion: Jag fortsätter med mina powerwalks 3 dagar i veckan. Ibland får jag gå mer långsasmt men oftast kan jag speeda på hur fprt jag vill. Gör armhävningar ett par gånger i veckan.

Mat: Jag har fortfarande svårt att äta stora portioner mat.

Bebis: Sparkar på om kvällarna och det är såå mysigt ♥.



Magen fick sig lite färg förra veckan. Den lilla bulan ser så rolig ut när jag ligger ner.

Vecka 20
Halva graviditeten har gått. Man börjar få en mage som alla kan se och livmodern når ända upp till naveln.
 
Fostret väger nu ungefär 350 gram och är runt 24 centimeter långt. Det har fått ögonfransar och kanske lite hår på huvudet. Ögonlocken är färdiga. Fingrarnas naglar växer, men de täcker inte hela fingertoppen än. Svettkörtlarna blir färdiga nu, men fostret kommer inte att börja svettas förrän efter sin födsel.

Fostret har fått känsel, och kan reagera på smärta. Det kan göra avancerade rörelser som till exempel bakåtkullerbytta.


Text och bild lånad från 1177.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar