söndag 12 augusti 2012

Barnvagnsdjungel

Vi har ägnat hela den här dagen åt att titta på barnvagn, och jag kan tala om för er att det är en djungel. Det finns så många olika märken och ännu fler modeller och än fler färger och tillval osv.
Vi har varit och tittat i flera olika butiker och fått en massa information.

Jag har tittat en del på internet innan vi gick till butikerna och från början ville jag ha en Brio Sing med rörliga framhjul. Tyvärr var handtaget för högt för korta mig, annars gillade jag verkligen den vagnen. Den var lätt att köra och ännu lättare att svänga. Men när man promenerar mycket är det tydligen bätttre att  ha en vagn med fyra fasta hjul, så därför tittade vi en en Brio Happy sen och för att ha ytterligare alternativ (och röra till det ännu mer och ge oss ännu mer beslutsångest) tittade vi även på en Emmaljunga City Cross.

Brio Sing

Brio Happy
Happy är en klassik snygg vagn som kändes stabil att köra. Man kunde välja knäledschassi till (perfekt till mig som är kort då teleskoschassit blir för högt).

Emmaljunga City Cross
Från början ville jag absolut inte ha en Emmaljunga vagn då jag tyckte att de såg 90-taliga ut. Men efter att ha provkört denna vagn fick jag snabbt ändra mig - så lättkörd och lättsvängd.




Så det står alltså mellan en Brio Happy och en Emmaljunga City Cross. Båda ligger i samma prisklass och de har liknande finesser. Det jag saknar hos Emmaljunga är att kunna höja ryggdelen i liggdelen, så att bebisen kan sitta (när den är tillräckligt gammal för det) i liggvagnen, det gör att man kan använda liggvangnen mycket längre tid jämfört med om bebisen bara kan ligga platt på rygg.
Det jag saknar med Brion är att den inte är lika lättsvängd som Emmaljunga med den känns också mer stabil än Emmaljunga. Dessutom tycker jag att Brion är snäppet snyggare och förmodligen några kronor billigare MEN Emmaljunga mer lättsvängd... Inget lätt val!

5 kommentarer:

  1. Blir nyfiken på vilken färg ni funderar på? Är det svart som gäller?

    SvaraRadera
  2. Om det blir Brio blir det en svart.
    Om det blir Emmaljunga blir det en marinblå :)
    Både svart och blått är ju klassiskt och inget man tröttnar på, går att ha till båda könen och är lätt att sälja när man väl kommer dit.
    Lätt att kombinera med en snygg skötväska, filt osv :)

    SvaraRadera
  3. Inte Brio Happy!! Jag hadde den til min Melissa. Den med det kompakta understellet.. Efter 1 år kollapset det och Brio ville inte hjälpa mig.. Så jag bestellte tfk jogster twist från Tyskland i stellet, och er jättenöjd...

    SvaraRadera
  4. http://www.rangelica.com/kjøp-ikke-brio-happy-med-kompakt-chassi/

    SvaraRadera
  5. Tack för tipset! Tråkigt för dig att du haft problem med Brio!
    Det blir hur som helst en Emmaljunga, vilken modell har vi dock inte bestämt ännu.

    SvaraRadera