tisdag 22 november 2011

Lussebullar

Har lyssnat på julmusik och bakat hela dagen, såå mysigt. Nu börjar julstämningen komma.
Från början hade jag tänkt göra lussekatter, men någon gång på vägen kom jag på andra tankar. Det slutade med att det blev lussebullar. Jag gjorde på samma sätt som när man gör kanelbullar, dvs kavlar ut degen och smetar på smör, socker och vaniljsocker. De blev huuur goda som helst! Bullar med saffran brukar ha en tendens till att bli torra, men inte dessa. Då de är kesella i denna dagen tänker jag att det är det som gör bullarna så saftiga.






Saffransbullar

Ingredienser:
50 g färsk jäst
150 g smör
2  påsar saffran (à 0,5 g)
5 dl mjölk
250 g kesella/kvarg (10 %)
1 ½ dl strösocker
1 ägg
½  tsk salt
17 dl vetemjöl
Russin

Fyllning:
200 g smör eller margarin
1 ½ dl strösocker
3 tsk vaniljsocker

Till pensling:
ägg
pärlsocker

Gör såhär:
1. Smula jästen i en degbunke. Smält smöret. Rör ner saffranet i det smälta smöret. Tillsätt mjölken och låt det bli ca 37º C.
2. Häll mjölkblandningen över jästen och rör om. Rör ner kesella, socker, ägg, russin och salt. Arbeta ner nästan allt vetemjöl och arbeta degen ca 5 minuter i maskin eller 10 minuter för hand. Strö lite mjöl över degen och täck den med bakduk. Låt jäsa 30-45 minuter.
3. Fyllning: rör smör, socker och vaniljsocker smidigt.
4. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk. Knåda degen med ev. resten av mjölet och dela den i 2 delar.
5. Kavla ut varje del på mjölad bänk till en kaka, ca 25x60 cm. Bred på fyllningen. Rulla sedan ihop den utkavlade degen och skär ca 2-3 cm tjocka skivor. Lägg bullarna på plåtar med bakplåtspapper. Täck dem med en bakduk och låt jäsa ca 30 minuter.
6. Sätt ugnen på 250ºC.
7. Pensla bullarna med uppvispat ägg, strö på pärlsocker.
8. Grädda bullarna mitt i ugnen ca 8 minuter.
Låt dem kallna på galler övertäckta med bakduk.


5 kommentarer:

  1. Ser underbara ut, fast russin... usch;) Dessutom måste du vara den sötaste bagerskan i hela Malmö. ÄLSKAR förklädet, beställde också, men avbeställde då det skulle komma först den 22 dec:(

    SvaraRadera
  2. Jag ÄÄÄÄÄLSKAR russin, så de bara måste vara med :) Fast jag kan erkänna att de inte hade behövt vara med, de hade varit lika goda ändå.
    Ja, förklädet är jättesött :)
    kram

    SvaraRadera
  3. Åhjj vad goda de ser ut!! Och tack för receptet! Ska också lyssna på julmusik och baka dem idag, också i mitt förkläde ;) kanske det som gör att det blir extra goda ;) kram

    SvaraRadera
  4. Ja, det kanske är förklädet ;) Lycka till med röntgen och julbakningen idag!
    Kram

    SvaraRadera
  5. tack! nu ska här börja bakas! =)

    SvaraRadera