söndag 5 oktober 2014

Tid sökes

Tiden bara flyger iväg och det känns som att dagarna inte räcker till. Jag har blivit kass på att blogga och det är för att tiden inte räcker till. Jag jobbar fortfarande "bara" 90 procent, vilket jag även gjorde innan sommaren, men nu efter sommaren så känns det precis som att dagarna har blivit kortare och jag hinner inte med allt som ska göras. Sånt som måste göras, som att städa, tvätta, handla mat, laga mat (äta mat), och sova tar upp all tid och jag har aldrig tid för mig själv eller Micke och Nils. Inte för att jag dagligen vill göra "roligare saker", men iallfall om jag är ledig. Men när jag väl är ledig så är det en massa saker som halkat efter som måste tas igen. De senaste två helgerna har jag jobbat och hela denna veckan (minus onsdagen), och då är jag så trött och sliten efter jobbet att det inte känns som att jag orkar med mig själv. Så nu när jag väl varit ledig två dagar på raken (!!!) så har jag städat, handlat mat, lagat mat, varit i stan en snabbis med Micke för att kolla på ölglas, varit på IKEA för att köpa ramar till några tavlor som jag vann förra veckan, träffat Elin, Hannes och Elvin, fixat här hemma, lagat mat igen och slutligen ätit. Vi har varit i källaren både igår och idag och fixat eftersom det var översvämning där för en tid sedan och då fick vi ta upp alla grejer i lägenheten till det hade torkat upp ordentligt. Vi har även tagit bort ena sidan på Nils spjälsäng (inatt är första natten han sover utan den) så vi har verkligen haft att göra. Och då har jag gått upp innan 06 varje dag nu i helgen. Nu är jag heeelt slut igen, och imorgon ska jag upp 05 för att jobba. Usch så jag gnäller, men det känns som att jobbet tar all min energi så jag varken orkar eller hinner med min vardag och mig själv och min familj. Jag älskar verkligen mitt jobb men det är alldeles för dålig arbetsmiljö, alldeles för mycket stress, för lite sjuksköterskor, överbeläggningar och en begynnande dålig stämning på avdelningen. Det är synd att det ser ut så och jag önskar och hoppas på en förbättring snarast.

Elvin och Nils i Folkets park tidigare idag. 

4 kommentarer:

  1. Jag håller verkligen med dig gällande arbete i sjukvården - brist på personal, överbeläggningar finns varje dag, för lite tid till omvårdnad o allt man vill göra egentligen o dålig lön. Mycket att göra på få personal!

    Jag jobbar inte heltid som usk .Men jobbar extra vid behov, nu har det blivit en del pga av sjukdom hos personal.
    Jag har ingen familj ännu, men är ofta trött efter jobbet..
    O att dessutom ha familj, då kan jag tänka mig att det är ännu svårare med tid o ork till allt...
    Jag hoppas, precis som du, att det händer något i sjukvården NU! Det kan inte vänta... Det är människor vi jobbar med o vården kräver mer personal o bättre förutsättningar för en bra o säker vård. Men det verkar inte gå fram, tyvärr...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med i allt du skriver, viktiga bitar!

      Radera
  2. Usch det är jobbigt när man har sådana perioder. Det är då jag tar fram och gör "en lista". För oftast tucker man att det är så mkt man ska hinna med för att man är så stressad när det egentligen handlar om saker som kanske inte tar så mkt tid. Men det känns så för att man just är trött och stressad. Så får man lista det man behöver göra, sen prioritera i vilken ordning det som är viktigast och även delegera ut lite jobb till partnern. Genast brukar det kännas lite bättre då man har en bättre överblick. Funkar för mig iaf så kanske för dig med! 😄 kram på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt, tack för påminnelsen och dina tips <3
      KRAM

      Radera