måndag 27 oktober 2014

Nils 22 månader

Pratade fortsätter och det kommer flera nya ord varje dag. Nu har han börjat att bygga meningar och använder oftast tre ord. Ofta blir det fel ordning på ordning, man vad gör det :) Han kan säga tex "åka cykele röd" och då menar han att han ska åka på min röda cykel. Han blir allt mer duktig på att uttala orden rätt och han är faktiskt ganska bra på att säga bokstaven r korrekt.

 
Nils 22 månader.

Lägger pussel och sjunger "Bä bä vita lamm".

När vi sitter vid matbordet är det mycket "pappas stol", "mammas stol", "Nils "stol", "pappas glas" "mamma dricka" osv. Igår sa han "mamma här" och "pappa okkå" (pappa också), så vid matbordet blir det naturligt att vi alla tre är samlade samtidigt och det är precis som att han vill berätta att han tycker om det.

Han sjunger otroligt mycket fortfarande och kan sjunga flera sånger med alla ord, tex "hjulen på bussen" där han kan alla ord i alla verser. Han gör gärna rörelser till de sånger han sjunger. Motoriskt så händer det en del också; han älskar att hoppa, något han har velat kunna sedan han lärde sig att gå själv, och nu kan han alltså det. Han gillar att dansa och "showa loss", att gå lustigt så att vi skrattar för att det ser så roligt och kärt ut.

Alla djur är spännande. Han kan namnet på alla djur och även hur djuren låter. Här sa han "ankan badar" när de kom upp ur vattnet och ville hälsa (eller snarare kolla om han hade något ätbart att bjuda på) på honom. 

Nu lyssnar han bättre när man säger nej till saker han inte får göra. Han talar också om om det är något som han vet att han inte får göra, då säger han det i en mening. Något han börjat med är vredesutbrott och det kan komma från ingenstans, eller vi tolkar det som att det inte är något som utlöser det, men självklart kan det komma om han inte får som han vill. Han blir så arg och slänger sig raklång på golvet och skriker och gråter och då får man absolut inte röra honom.. Han kan hålla på så länge och jag har svårt att veta hur jag ska förhålla mig till det... Jag har läst att vredesutbrott i hans ålder har att göra med utvecklingen och att barnet upptäcker att även andra människor har en fri vilja, samt att att när barnet börjar prata allt mer och inte riktigt vet hur de verbalt ska uttrycka sig så kan barnet reagera på liknande sätt när något inte riktigt går som de hade tänkt eller planerat. När jag frågar folk på tex jobbet så skrattar de bara och säger att deras barn var exakt likadana i den åldern, så jag försöker att inte oroa mig allt för mycket.

Roligt att handla (tre påsar gifflar och två påsar polarkakor - när Nils får välja), så länge han får ta det han vill. Risk för vredesutbrott i affären är stor. 

 Nils sover i vanlig säng nu, eller ja, det är ju hans spjälsäng, men vi har tagit bort den ena sidan så att han själv kan gå både i och ur sängen. Det funkar hur bra som helst och han är så duktig. Oftast somnar han på en gång efter att vi har läst en saga, tänt hans lilla lamp-spöke och satt på hans speldosa. Han har varit orolig nattetid senaste tiden och jag tänker att det kanske har med utvecklingen och vredesutbrotten. Han somnar genast om så fort han får sin napp, men det kan bli två, tre såna uppvak en dålig natt.

Sova i egen säng.

Maten fungerar som tidigare, dvs lite bättre. Den senaste veckan tycker jag att han har ätit riktigt riktigt bra till middagen, och främst är det då kött han äter glatt av, men även grönsaker. Pasta och ris är inte riktigt lika populärt, medan potatis funkar fint.

2 kommentarer:

  1. Det låter så gulligt med hans pratande när du beskriver det och jag ser fram emot när vi också är där.
    Jack får också vredesutbrott. Men eftersom han inte pratar ännu har det inte med det att göra i vårt fall utan det händer när vi säger nej.... Han slänger dig på golvet och gråter och jag håller med om att affärer är en plats där det finns risk för utbrott ��
    I maten är hack precis tvärtom mot Nils. Han äter typ bara pasta, ris och potatis och ratar grönsaker och kött/fisk/fågel. Köttbullar och fiskpinnar går bra men grytor som köttfärssås är tvärnej....

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar men samtidigt intensiv ålder! Min äldsta son kunde inte säga r förrän hos logopeden i 1an, men i övrigt pratade han på mkt vid 22 mån. Och fick sina utbrott då o då. Jag var höggravid med lillebror i samma veva. Liiite jobbigt att vara helt själv hela dagarna!

    SvaraRadera